Får snegler puste i fluval edge?

Jeg har et Fluval edge-kar som jeg i dag kjøpte 3 stk tiger-snegler til. Jeg har lest tidligere at snegler trenger å gå opp for å trekke luft av og til, og ble bekymra for at de kanskje ikke får til det i Fluval edgen, siden det er en nesten lukket "kube" med bare en liten luke på toppen. Foreløpig har jeg altså senket vannstanden litt, slik at de skal ha mulighet til å komme seg lett til overflaten. Vet at dette med behov for å trekke luft gjelder i alle fall eplesnegler. Gjelder det tiger/sebra-snegler også? Noen som har erfaringer med hold av snegler i Fluval edge?
Jeg skjønner meg ikke helt på disse Egde-karene. Hvordan får man tilstrekkelig gassutveksling med så liten overflate?

Jeg vet ikke om sebrasnegler trekker luft, har aldri sett det i hvert fall. Men det høres uansett fornuftig ut å ha litt luft under toppglasset, om ikke annet så for gassutvekslingens skyld.
Disse sneglene trekker ikke luft fra overflaten.
Ok, tusen takk for svar! Da fyller jeg opp igjen vannet i karet. Litt av poenget med edgen er jo liksom at det er litt lekkert uten den overflatevannlinja.

Hva med posthornsnegler i dette karet? Trenger de å trekke luft, så det kan bli problemer for dem? (Har ikke det pr. i dag altså).
Kampfisk
Jeg skjønner meg ikke helt på disse Egde-karene. Hvordan får man tilstrekkelig gassutveksling med så liten overflate?

Hangonfilter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap