Passive eplesnegler - er de syke ?

Lurer litt på hva som er grunnen til at snegler blir liggende lenge i ro, gjerne på ryggen, og ser døde ut, men så lever de. Eplesneglene jeg hadde før, var veldig aktive, nå ligger de mye i ro. Kan de være syke ? De spiser rester i karet, døde planter, agurk, og pleco tabletter
heisann,mine og var slik,tok å undersøkte sikkeli karet,og fann en død eplesnegle,fjernet denne,og plutseli var dei høgt og lavt,samt dei starta å yngle igjen
om de har noe med saken å gjøre veit ei ikke,men mine blei aktiv igjen etter ei fann denne og fjernet den
mvh
torbjørn
Eplesnegler er mer ømtålige for ørsmå forurensninger i vannet enn hva fisk er. Man ser gjerne på sneglene først at noe er galt. Det kan være ting i vannet vi ikke kan måle med vanlige vanntester, f.eks. metaller. Eller snev av nitritt eller for høy nitrat.
Har du sjekket vannkvaliteten? Er det lenge siden siste vannbytte?
Hva er temperaturen i akvariet du har sneglene?

Noen ganger tar en eplesnegle bare en lengre "siesta" og stenger seg inne i skallet sitt uten at man kan finne noen påviselig grunn. Jeg har lest at de kan gjøre det hvis tilgangen på fersk mat er dårlig i omgivelsene, men dette skyldes det vel ikke hos deg da jeg forsto deg sånn at du mater sneglene hver dag?
Ser jeg har litt problemer med temperaturen nå i varmen, og skrudde ned varmekolben i går, lå på 28-29, og det er ikke meningen. Bytter vann regelmessig, normalt sett en gang i uken, men det har gått litt lenger mellom noen ganger.

Må skaffe meg corydoras i dette karet, for bunnen blir ganske grumsete, kan hende det har litt å si for kvaliteten på vannet. Skal ta noen tester nå og se hva som kommer frem
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap