Damsnegler og posthorn er greit, de kan plukkes hvis det blir overskudd og gjør ikke mye skade, men disse for#%%@de skivesneglene driver meg til vanvidd.
Plukker alle jeg finner, fjerner det jeg ser av eggklaser i lyset fra en lommelykt etter at lyset er slått av, da samler også mange seg på glasset og kan tørkes av med filtervatt.
En enkel sneglefelle: En skive agurk i en glassbolle opp ned plassert på bunnen på en sten eller annet så det blir en liten åpning. Agurken flyter opp i bollen, sneglene krabber inn og kan fjernes.
Hjelper det? Litt, er bortimot skivesneglefri i mange kar. Men i ett kar er det bare komplett umulig, blir så fo#%%@et at det er like før
Anentome helena. Som spiser posthorn, damsnegler og sandsnegler i den rekkefølgen før de går løs på de for#%%@de skivesneglene!
Når det gjelder overskudd av sandsnegler er det nok bare sikting av sand og koking av snegl som hjelper tror jeg, i alle fall hvis du vil beholde damsneglene dine. Anentomene tar jo alt annet først. Bortsett fra skivesnegl...