Hva kan jeg gjøre ???

Har oppdrett av Damsnegler i alle mine kar.
Har også alt for mange små Skivesnegler i det største karet.

For en tid siden introduserte jeg også Sandsnegler i 60-l'n.
Dette var en så fantastisk sak, så jeg overførte noen til 125-l'n.
Joda, det så brukbart ut. Deretter ble disse fantastiske sneglene introdusert til 180-l'n, hvor Botiaene bor.........
Veeeel, botiaene liker kun Damsnegler. Derfor sliter jeg litt.......
Sandsnegler har etterhvert tatt over alle mine kar. Er etterhvert
blitt bekymret for mine Coryer, ettersom at sneglene spiser all næringen som finnes i sanden........
For å kompensere fjerner jeg en del sandsnegler, men det
virker ikke som om dette er nok.

Har foretatt forsøk : Et par Botiaer i 125-l'n.
Resultat : Regner med at det tar 4-6 mnd. før Damsneglene
kommer opp på et fornuftig nivå igjen, samtidig som at disse
jævla SS-ene bare fortsetter å formere seg(ingen kritikk av
dagens Tyskere). Har et middel mot snegler som jeg absolutt
ikke vil bruke ; Poenget er at jeg vil beholde alle damsneglene
+ noen (få) sandsnegler.
SIL : Er dette det eneste brukbare middelet(for meg) ?????
Damsnegler og posthorn er greit, de kan plukkes hvis det blir overskudd og gjør ikke mye skade, men disse for#%%@de skivesneglene driver meg til vanvidd.

Plukker alle jeg finner, fjerner det jeg ser av eggklaser i lyset fra en lommelykt etter at lyset er slått av, da samler også mange seg på glasset og kan tørkes av med filtervatt.

En enkel sneglefelle: En skive agurk i en glassbolle opp ned plassert på bunnen på en sten eller annet så det blir en liten åpning. Agurken flyter opp i bollen, sneglene krabber inn og kan fjernes.

Hjelper det? Litt, er bortimot skivesneglefri i mange kar. Men i ett kar er det bare komplett umulig, blir så fo#%%@et at det er like før Anentome helena. Som spiser posthorn, damsnegler og sandsnegler i den rekkefølgen før de går løs på de for#%%@de skivesneglene!

Når det gjelder overskudd av sandsnegler er det nok bare sikting av sand og koking av snegl som hjelper tror jeg, i alle fall hvis du vil beholde damsneglene dine. Anentomene tar jo alt annet først. Bortsett fra skivesnegl...
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap