Hjelp! noen her med peiling på muslinger?

Jeg har to søte barn som var med barnepiken på stranden i går! Der fant de muslinger i vannkanten. Mine barn er litt over gjennomsnittet glad i alt av dyr og ønsket å ta noen med hjem. Sand og vann samt tre muslinger fikk bli med hjem etter litt furting fra mor (meg) sin side. Nå har de flyttet inn i taco bollen til mor til barna's store glede og min gremmelse.
Meeen, så kommer det store. Jeg tenker at så lenge disse tre skapningene (mistenker en var død da vi tok den med hjem for den flyter bare rundt) tydeligvis har kommet for å bli må vi nesten gjøre livet dems best mulig. Hva er nå neste steg?
Vi har et gammelt lite akvarie i kjelleren som jeg tenkte det kanskje var bedre for dem å bo i, så hva trengs? Må f.eks pumpen kobles til for sirkulasjon i vannet? Antar vi må fortsette å bruke sånn skittent vann fra der de opprinnelig kom fra, men hvor ofte må dette evnt byttes? Må de ha en spesiell temp? Hva forer vi dem med? Må de ha sandbunn fra der de opprinnelig hører hjemme? Hvordan kan man arts bestemme disse skapningene så man kan vite om de trenger å bo i, oppå eller under sanden? Alt av opplysninger tas imot med stor takk! Her må vi få litt kunnskapsrik hjelp da vi er helt blanke på muslinger. Det eneste jeg vet er at de kan spises (blæææ, ekkelt) å at de må få det godt her, hvis ikke må de settes tilbake. Det er forøvrig barna (heldigvis) enig i. Vi ønsker jo ikke å mishandle disse skapningene, så er dette gjennomførbart eller burde de slippes fri igjen?

Med håp om saklig og informativ hjelp, takk!
Nemi
Hei,

Jeg dyrker selv muslinger i akvarium, det er vanskelig men jeg skal gi deg noen tips til hvordan lage et sommerakvarium for muslinger hvis du har lyst:

Muslinger spiser mikroskopiske alger i vannet. De har 2 rør som de stikker ut av skallet, det ene suger de vann inn med og det andre pumper de det ut med. Inni kroppen har de en avansert "filterfabrikk" som de fanger og sorterer partikler med.

1. Fyll akvariet med reint vann fra der du fant muslingene. Ha litt sand i bunn, fra samme sted.
2. Sett akvariet ute i skyggen, ikke for mørkt, men ikke i solsteiken heller.
3. Kjøp en liten luftpumpe i en akvariebutikk og sett i en luftestein som lager *litt* bobler i akvariet. Noen få store bobler er best. Det skal ikke være skum eller kraftig strøm. Ikke bruk filterpumpe.
4. Ha 1 dråpe plantenæring (substral) i vannet hver dag. Kun 1 dråpe, vær forsiktig!

Hvis vannet blir grønnlig etter 1 til 2 uker og muslingene åpner opp sifonene (spiserørene) sine så har du lykkes .
Tusen takk for urfyllende svar lurer bare på en ting hvordan ser jeg at de åpner spiserørene? Hehe. Heeelt grønn. Aner ikke hva som er opp og ned på disse dyra jeg :-P
Regner med det var i ferskvann du fant dem. Da skal de se noe slikt ut:

youtube video
Tusen takk. Var ferskvann ja
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap