Hva er galt med skallet til eplesneglen min?

Hei.
Jeg har en eplesnegle som de siste månedene har fått litt rart skall. Kan dette være pga vannkvalitetene? Har ikke noe testkit om dagen, så får ikke testet, men er det mangel på kalsium eller noe slikt som gjør at sneglen får dårlig skall?

På bildet kan man se et tydelig skille der de siste månedenes skallvekst virker svakere og mer porøs enn tidligere.

Hva kan jeg gjøre med dette?
Ser ut som litt algevekst bakerst der, men det foran der man tydelig ser en "vekstgrense" kan tyde på noe svakere skall ja. Jeg ville gjette på at mangel på kalk og div.mineraler i vannet kan være årsaken.
Vær obs på at det ikke er bare-bare å sette i gang med kalktilsetninger. Kalk hever ph i vannet, og det er langt i fra sikkert at fiskene dine vil like dette, litt avhengig av artene du har. Mange fisk ønsker ph fra 7 og lavere, mens andre igjen gjerne vil ha ph mellom 7 og 8 eller kanskje mer.

Man kan tilføre kalsium i kosten til sneglene og på det viset gjøre at de får i seg noe av dette. Spinatblader er f.eks. rike på kalsium. Sikkert flere grønnsaker som er det, men det er bare å gjøre litt research på nett så finner man navnet på flere. Man kan gjerne forvelle grønnsaken litt først (gi et kort oppkok i vann), så synker det lettere og blir mykere, og derfor lettere for sneglenes munn i tygge.

Jeg personlig fant det vanskelig eller umulig å ha eplesnegler sammen med fiskene mine over tid, da skallene til eplesneglene ble så porøse av mangel på kalk. Men alle fiskene jeg har er sør-amerikanske arter som vil ha surt vann med lav ph, så det var fullstendig uaktuelt å begynne og kalke vannet og med det heve ph. Enden på visa var at jeg samlet alle eplesneglene i et eget akvarium der de fikk tilpasset vannet til sine behov, med mineraler og kalk. Hvis jeg fikk en algeoppblomstring i et akvarium et sted, så flyttet jeg midlertidig over et par snegler til de hadde spist opp algene, så flyttet jeg dem "hjem" igjen til sitt eget kar etterpå.

Spørsmålet er altså hva slags fisk du ellers har i akvariet ditt, og om du kan sette i gang og forandre vannkvaliteten for sneglenes skyld. Jeg prioriterer fiskenes behov først og tilpasser derfor vannet etter deres behov, ikke sneglene....(men det kommer sikkert litt an på hvor glad man er i snegler) Men som sagt, så ble jeg litt lei av dårlige skall og samlet alle sneglene i et spesialkar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap