- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Malaysiske sandsnegler - tett filter - griser de mye?
Malaysiske sandsnegler - tett filter - griser de mye?
Hei, jeg har et 30 liters hjørnekar, et lite innvendig filter, en corydas av en eller annen art, en liten ancistrus, to kuhlii-åler og en kampfisk. Pluss masse malaysiske sandsnegler og masse planter.
Filteret begynner å tette seg til allerede etter en uke, og etter to uker er det bare en liten vannstrøm ut fra det. Det er et gammelt lite innvendig filter som opprinnelig hadde en boks med kull og forskjellige svamper oppi, men jeg har byttet ut alt med grov blåfiltersvamp.
Jeg mistenker at sneglene griser til masse slik at det tetter seg. Jeg puttet de oppi karet fordi jeg trodde de holdt det rent for alger og diverse. Og det gjør de også så vidt jeg kan se, for etter at jeg introduserte de, så har algene blitt borte. Men til gjengjeld, slipper sneglene kanskje ut mye annen gugge som filteret tar opp? Det er slitsomt å rense det så ofte....
Filteret begynner å tette seg til allerede etter en uke, og etter to uker er det bare en liten vannstrøm ut fra det. Det er et gammelt lite innvendig filter som opprinnelig hadde en boks med kull og forskjellige svamper oppi, men jeg har byttet ut alt med grov blåfiltersvamp.
Jeg mistenker at sneglene griser til masse slik at det tetter seg. Jeg puttet de oppi karet fordi jeg trodde de holdt det rent for alger og diverse. Og det gjør de også så vidt jeg kan se, for etter at jeg introduserte de, så har algene blitt borte. Men til gjengjeld, slipper sneglene kanskje ut mye annen gugge som filteret tar opp? Det er slitsomt å rense det så ofte....
Postet 18.08.13 kl 14:41
Jeg vil heller tro at det er fiskene som gjør at filteret tetter seg. Det kan virke som du har ganske stor fiskebelastning i et såpass lite kar. Et kar på 30 liter egner seg vel helst til kampfisken alene. Det er ikke så uvanlig at innvendige filtre tetter seg fort, og jeg synes ofte at jeg må rense de ukentlig selv om det innvendige kun brukes som et ekstrafilter her.
Postet 18.08.13 kl 16:37
Postet 18.08.13 kl 16:49
Hva er det som tetter filteret? Tar du ut svampen så ser du sikkert hva det er vel?
Er ikke sikker på dette, men hvis disse sneglene parer seg og legger egg i sånne "slimreir" så kan kanskje det klogge til filterene.
Planter kan også tette litt om en av de er svak og filteret suger opp små råtnende biter, men det vil du ihvertfall se når du tar ut filteret.
Er ikke sikker på dette, men hvis disse sneglene parer seg og legger egg i sånne "slimreir" så kan kanskje det klogge til filterene.
Planter kan også tette litt om en av de er svak og filteret suger opp små råtnende biter, men det vil du ihvertfall se når du tar ut filteret.
Postet 18.08.13 kl 20:08
Postet 18.08.13 kl 22:41
Pål sine fiskerJeg vil heller tro at det er fiskene som gjør at filteret tetter seg. Det kan virke som du har ganske stor fiskebelastning i et såpass lite kar. Et kar på 30 liter egner seg vel helst til kampfisken alene. Det er ikke så uvanlig at innvendige filtre tetter seg fort, og jeg synes ofte at jeg må rense de ukentlig selv om det innvendige kun brukes som et ekstrafilter her.
Fire små fisker, er det stor belastning???
Det er ingenting som jeg kan se som sitter fast i den første blåsvampen, det blir bare masse brun gugge. Ingen snegler og ingen planterester oppi der. Sneglene er levendefødere, ingen egg som jeg kan se. Stemmer det ikke at malaysnegler føder levende unger?
Idag skaffet jeg meg en brukt Fluval 2plus, bytta ut filtermateriale i den en kloss med blåsvamp og satte oppi akvariet sammen med det første filteret.
Postet 24.08.13 kl 22:35