Panterkrabbe mistet eller felte ben, døde

Jeg kjøpte en panterkrabbe til akvariet mitt nylig. Han så ok ut i butikken, men når jeg kom hjem oppdaget jeg at han manglet to ben og en klo. Jeg fant de ingen steder i posen så jeg antar at han manglet dem/mistet dem i butikken. Jeg puttet ham i akvariet og krysset fingrene for at han klarte seg hvis jeg lot ham være i fred. Han gjemte seg noen dager, og når han kom frem igjen (forgårs) manglet han også den andre kloen. Han vandret rundt i noen dager og oppførte seg "normalt". I dag fant jeg ham død, og han manglet enda et ben.

Er dette typisk sykdom, for eksempel, eller forhold i tanken min? Evt feller krabber ben/klør under stress? Det er lite info på nett synes jeg, og jeg lurer på om jeg skal gå tilbake til dyrebutikken og be om pengene tilbake/ny krabbe.
Den nye krabben dør også
Nå fikk jeg ny krabbe gratis av dyrebutikken, da den første antakelig manglet ben allerede fra deres side, og nettopp hadde skiftet skall, så det var dårlig timing med den.

Denne krabben var større og livligere så jeg tenkte at denne ville klare seg.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at denne også manglet flere ben (dette så jeg ikke i butikken fordi jeg glemte å sjekke etter. I know, I know...).

Umiddelbart etter at den kom seg i tanken min spiste den ting fra bunnen osv og oppførte seg "krabbete", klatret rundt og hadde høy fart hvis jeg åpnet lokket, f.eks.. Men nå, bare to dager senere, er den nesten død. Jeg så den lå mye stille i hele går, og nå nettopp så jeg at den bare skled ned fra roten min og falt på den ene kloa, som brakk av i fallet. Han er kjempesvak og beveger seg sakte. Nå ligger den bare der opp ned og spreller, eller klarer å vri seg over på ansiktet men spreller fremdeles og får ikke snudd seg helt. Selv om jeg snudde ham er han over på ansiktet igjen nå, ser jeg. Skal snu ham igjen men tviler på at det hjelper ham.

Anyone? Vannverdiene mine gir ikke unormalt utslag/farlig utslag - det eneste er at jeg har litt bløtt vann for hans preferanser, men dyrebutikken sa det skulle gå bra da de selv oppbevarte dem i bløtt vann.

Tråden kan sikkert flyttes til sykdom, vet'ke. Tror han snart er død
Hvilken butikk kjøpte du den på?
Dette var på Byhaven, Tropehagen Zoo. De er veldig flinke ellers, har litt vanskelig for å tro at det er deres feil men usikker :/
Og når jeg kom hjem fra jobben nå, er den død, som forutsett

Forstår ikke helt hva som er galt. Dyrebutikken har tilbudt meg enda en ny krabbe, men er usikker på om det er noe vits i det, kanskje den bare dør også.
Hvordan akklimatiserer du krabben? Jeg kjøpte en panterkrabbe av en her på forumet for noen uker siden, og den hadde bare tre ben. Jeg drypp-akklimatiserte den i en times tid før jeg introduserte den til akvariet. Den lever enda, og blir bare mer og mer aktiv. Alle bena har også vokst ut.
Jeg brukte noe sånt som 30 minutter på dem, la stegvis til litt og litt vann fra akvariet og lot de bli vant til det før jeg flyttet dem over i akvariet. Antar at det er det du mener med "drypp-akklimatiering"?

Var 30 minutter for lite, tror du?

Jeg har siden gått tilbake til butikken, de kontrollsjekket vannverdier og jeg fikk tilbud om ny krabbe... skaffet meg flere rasboraer og noen jegersnegler i stedet, så jeg har gitt litt opp krabbe for nå.
Drypp akklimatisering vil si at det drypper vann fra akvariet og ned i beholderen (med vann) som krabben er i, slik at den får tilvennet seg så sakte som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap