Fjerne medisinrester fra vann

Jeg har tidligere medisinert karene mine med Sera Med Nematol pga. en plagsom Camallanus-infeksjon. Nå forsøker jeg å reintrodusere reker. Jeg har foretatt mange vannskifter og brukt aktivt kull i en uke, men rekene klarer seg ikke. Karet har grusbunn og er godt beplantet. Noen som har erfaring med dette?
Kom akkurat på at jeg hadde en liten pose skjellsand i filteret før medisineringa. Kan dette være årsaken til at rekene trivdes før? Har Oslo-vann.
Vet ikke, men tror Sera nematol har skylden. Jeg brukte middel basert på Flubanol uten at en reke døde. Vet ikke hva slags reker du har, men hos meg lever Sakura/kirsebærreker i surt oslo-vann uten tilsetninger og i vann med høy gh. De har mineralstein. Kanskje du må kjøre inn et kar det ikke har vært Sera nematol i.
Kirsebærreker. Jeg kan dessverre ikke bytte karene, det er derfor veldig ergelig hvis medisinrestene ikke lar seg fjerne. Har nå kontaktet produsenten for å høre med dem.
Håper det ordner seg. Mente ikke å bytte kar, men f.eks. kjøre inn et lite kar med reker og så sette ut i de andre om et halvt år eller år. Eller vente f.eks. et år med å prøve reker igjen dersom du ikke vil ha et kar til. Men produsenten kan sikkert svare på hvor lang tid det tar før Sera Nematol brytes ned.
Sakura
Håper det ordner seg. Mente ikke å bytte kar, men f.eks. kjøre inn et lite kar med reker og så sette ut i de andre om et halvt år eller år.

Et forlokkende forslag! (Men har jeg plass?)

Produsenten har forøvrig skrevet til meg at Nematol ikke inneholder kopper eller tungmetaller. De anbefaler vannskifte og aktivt kull, slik jeg har gjort. Jeg tror også at grusen skal få en grundig rens.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap