Reke-soil

Hei
Skal ominnrede et nanokar til rekekar, og har kjøpt inn soil (Akadama Ibarakari hard soil fra ebishop.se). Har et par spm:
1) Kan soilen dekkes med sand, eller forsvinner hensikten med soilen da? Jeg antar at soilen fremdeles vil kunne påvirke pH, men henter rekene næringsstoffer fra soilen også? Soilen er mørk brun. Jeg skal ha mørke reker, så jeg ønsker en lys bunn og tenkte å legge rådasand over soilen.
2) Hvor lenge bør man vente før innsetting av reker? Karet er i drift i dag, så filterbakteriene skal være OK. Må soilen "modne seg"?
Går fint an å dekke til Akadama med lys sand, så lenge du ikke skal ha fisk oppi. De vil rote i bunnlaget slik at du får miks. Så lenge du ikke skal ha brune reker så er det ikke noe problem å se mørke reker på Akadama, har selv svart Sakura rett på Akadama og de trives bedre med mørk bunnlag enn i det karet hvor den andre gruppen går på helt lys sand.

Akadama bør kjøres inn minst en måned før du tilsetter reker. Det betyr store vannbytter 3-4 ganger i uken under innkjøringen da den vil få vannverdiene til å svinge mye i oppstarten. Etter innkjøring vil pHen stabilisere seg rundt 6-6,5 avhengig av springvannet ditt.

Her er en grei test av Akadama.
Hm. Kankje jeg skal prøve å se hvordan det ser ut med bare Akadama, først. Takk for kommentar - da får jeg smøre meg med tålmodighet og vente en mnd. Mye bra info i linken!
Tilfeldig bekjentskap
© Karine Toreid Knudsen
Reklame for plussmedlemskap