Er jegersneglene i dvale eller døde?

Hei!

Jeg mottok 5 jegersnegler i posten idag. Etter å ha lest litt på Akvaforum, fant jeg ut at jeg skulle legge de på et fat og ta litt og litt vann på dem til de kvikner til, ettersom de er i dvale. Nå har jeg holdt på med dette i en god del timer, og jeg ser fortsatt ikke tegn til liv hos dem. Akkurat nå har jeg de i et litermål med litt akvarievann. Vet ikke om jeg skal ha de der over natten, og se om det skjer noe, eller om jeg bare skal ta de over i akvariet? Håper noen kan hjelpe! Har også lagt ved et bilde av dem.
Det er jo temmelig kaldt mange steder i landet, og de KAN ha blitt utsatt for både frost og kulde underveis i posten. Dette tåler de naturligvis dårlig, så det kan dessverre hende de har strøket med....det vet dessverre ingen her.
Men det kan også hende at kulda ikke har drept dem, men sendt dem inn i en dvale. Da kan det hende de "tiner opp" etterhvert som varmen kryper inn i dem igjen.

Ser du postet dette i går. Har du sett noen forskjell? Har de beveget seg siden i går?
Tror nok det er som du sa, at de ikke overlevde kulden. Jeg tok de over til akvariet over natten, tenkte de kanskje ville våkne fortere med litt høyere temperatur og sirkulasjon i vannet. Kom hjem fra skolen for litt siden, og nå henger kroppene deres enda mer ut av skallene enn de gjorde igår. De har flyttet rundt på seg, men det er nok sirkulasjonen som har gjort det. Fiskene er veldig nysgjerrige, og er bortpå og pirker litt i dem, men sneglene reagerer ikke i det hele tatt. Ser nok ut som de er døde, dessverre.
Når "foten", altså den skiven som lukker kroppen deres inne i skallet, blir slapp og henger ut, så er sneglen død ja.
Da har jeg fått kvittet meg med dem. Henter noen nye i helgen, så de slipper å bli fraktet i posten. Takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap