Reker

Hei!

Etter nyttår skal jeg ha meg et lite reke akvarium, så jeg lurer på en del ting.
Hvilke reker vil dere anbefale for en nybegynner og hvor stor plass må de ha?
Hvilket for vil dere anbefale og kan de få feks. agurk? Og hvor ofte skal de fores?
Grus eller sand i bunnen?
Kan jeg bruke akvarieguffe fra filteret til det akvariet jeg allerede har til å starte det opp eller burde jeg ha en vanlig innkjøring hvor jeg bare venter en stund, og hvor lenge burde jeg da vente etter at nivåene i karret har stabilisert seg, er det bare å få et par reker etter det har stabilisert seg eller burde jeg la det gå lengre tid?

Og kom gjerne med andre tips! Alt dere kan tenke på

Kirsebær eller Sakura er de enkleste rekene for en nybegynner. Disse er også lite kravstor til helt spesifikke vannverdier og temperatur. Start med minim 10l, rekesikkert filter (kickstartes med filteguffe fra det gamle karet ditt), tilsett reker samme dag når karet har klarnet opp. Planter du skal ha oppi bør skylles godt over en ukes tid for å få bort uønsketde stoffer aom sneglegift - dette tåler ikke reker. Ukentlige vannbytter på 10-20%.

Reker kan du fore med grøntfor for fisk f. Malletabletter) eller frossen spinat. Du finner mye dedikerte rekefor på eBay: Dennerle ShrimpKing, Shirakura og Hikari er to annerkjente produsenter du kan søke etter.

I begynnelsen når du har begrenset mengde reker kan det være greit å fore annenhver dag maks. Bedre med for lite enn for mye, de finner deasuten mye snacks på røtter og steiner i karet.
Heisann
Neocaridina denticulata aka kirsebær ville jeg ha anbefalt som første reke. men husk og les deg godt inn i hva de trenger og hva som skal til om disse flotte rekene som så alt for mange ganger blir for mange =)) men god jul og lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap