Snegler som dør - andre forklaringer enn vannkvalitet?

Her er en gåte til dere eksperter: Jeg får ikke snegler til å klare seg i mitt nye akvarium (125 liter). Har prøvd med to typer "kannibalsnegler" jeg ikke husker navnet på + noen "hjelmsnegler". Alle ser ut til å dø etter en dag eller to. Det kan selvsagt tenkes at de ikke har overlevd overgangen til nytt vann, men jeg har vært relativt forsiktig (ca en halvtime gradvis overgang), så jeg tviler. Før jeg prøver igjen med nye snegler, vil jeg bare sjekke om det kan være noe galt.

Vannkvaliteten er nok ikke optimal for snegler (pH rundt 6.8, GH ca 3-4), men sneglene klarte seg fint i et tidligere akvarium med omtrent samme vannverdier og to hjelmsnegler klarte seg dessuten fint i et yngelakvarium (60 liter) som var fylt med vann fra hovedakvariet, så jeg tror ikke det er forklaringen.

Kan det være andre forklaringer? Noe med bunnen? Har finkornet svart grus + store svarte steiner kjøpt i akvariebutikk.
Litt usikker på hva du mener ca en halvtime gradvis overgang. Men dersom du kun bruker 30 min fra du begynner til du slipper de ut i akvariet, så er nok det forklaringen. Da får sneglene sjokk og dør. Snegler og reker trenger veldig lang tilvenning. Selv bruker jeg flere timer (ofte mer enn 4 timer). Du bruker vannet de kom i, så tilsetter du litt av ditt eget vann og gjenntar ikke oftere en hver 30 min. Fortsett til du har vesentlig mer vann fra ditt akvarie enn det vannet de kom i.

Snegler er veldig sensitive mot vannkvalitet.

GH bør være høyere dersom du ønsker at sneglene skal leve i en lang periode. Men den er nok ikke hovedgrunn til dødsfall etter 1 dag, det har nok med tilvenningen å gjøre.
Takk for påminning om å gi dem lang tilvenningstid. Nå forsøkte jeg med nye snegler, mer enn fire timer tilvenning, og det samme skjedde. Men jeg tror jeg har funnet svaret: kobber. Kobbertesten er dyr, så jeg har ikke testet for det før siden fiskene har vært ved god helse, men nå jeg tok en litt ekstra raus dose Aquatan og vips livnet sneglene til liv etter å ha ligget ubevegelige i fem dager. Så da har de stakkars sneglene iallfall vært nyttige som en slags slags "kanarifugl i bur" som ga beskjed om at noe er galt i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap