- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Dårlig skall på eplesnegler - kan det fikses?
Dårlig skall på eplesnegler - kan det fikses?
Hei, er ny her på forumet og lurer på noen ting ang. eplesnegler.
Mine to "voksne" eplesnegler har fått skikkelig dårlig skall, det virker som om de smuldrer opp! Verst er det i i senter av skallet, den "gamleste delen" om du vil.
Har målt vannverdiene og fant ut at de var helt på jordet.
Jeg har derfor kjøpt GH-salt og pH/KH Plus for og bedre verdiene, vurderer også å ta ut røttene da jeg ble fortalt at de kunne senke pHèn i akvariet.
Har 1 kalkstein i akvariet.
Vannverdiene er blitt bedre men lurer nå om skallene noen gang vil bli som før?
Det vokser også ett tynt lag alger på deler av skallene, er det normalt?
Jeg forer sneglene med agurk, spinat og iblant litt salat, fiskene i samme kar får Spirulina tabletter som sneglene også er "gale etter".
Har holdt igjen 25 små eplesnegler etter plutselig avling, skallene på disse er forøvrig helt greie, ble klekt i oktober.
Håper noen har råd og kommentarer og dele med meg.
Mats
Mine to "voksne" eplesnegler har fått skikkelig dårlig skall, det virker som om de smuldrer opp! Verst er det i i senter av skallet, den "gamleste delen" om du vil.
Har målt vannverdiene og fant ut at de var helt på jordet.
Jeg har derfor kjøpt GH-salt og pH/KH Plus for og bedre verdiene, vurderer også å ta ut røttene da jeg ble fortalt at de kunne senke pHèn i akvariet.
Har 1 kalkstein i akvariet.
Vannverdiene er blitt bedre men lurer nå om skallene noen gang vil bli som før?
Det vokser også ett tynt lag alger på deler av skallene, er det normalt?
Jeg forer sneglene med agurk, spinat og iblant litt salat, fiskene i samme kar får Spirulina tabletter som sneglene også er "gale etter".
Har holdt igjen 25 små eplesnegler etter plutselig avling, skallene på disse er forøvrig helt greie, ble klekt i oktober.
Håper noen har råd og kommentarer og dele med meg.
Mats
Postet 09.01.14 kl 21:20
Jeg tilsetter finmalt eggskall, men det tar jo litt tid å få til. du kan også kjøpe kalkblokker hos
eBay
Det er i hvert fall altfor lite kalk i vanlig springvann for eplesnegler her i Norge, og slik forvitring som du beskriver er klassisk når du ikke setter til kalk.
Lykke til.
Mvh Roar
eBay
Det er i hvert fall altfor lite kalk i vanlig springvann for eplesnegler her i Norge, og slik forvitring som du beskriver er klassisk når du ikke setter til kalk.
Lykke til.
Mvh Roar
Postet 09.01.14 kl 23:14
Postet 10.01.14 kl 00:48
Postet 10.01.14 kl 11:46
Postet 10.01.14 kl 13:37
Postet 10.01.14 kl 17:08
Postet 10.01.14 kl 18:22
Postet 10.01.14 kl 22:52
Postet 11.01.14 kl 17:41
Postet 12.01.14 kl 00:24
Da blir det fjerning av røtter og innkjøp av kalkblokker i nærmeste fremtid, håper
skallene til de små klarer seg til vannverdiene er som de skal.
Skallene til de store er nok altfor ødelagt for superlim-fiks da det er snakk om store
områder med smuldring, synd men sånn er det bare.
Takk for tips og innspill!
Postet 12.01.14 kl 16:27
Postet 16.01.14 kl 20:40
Når sneglene får greit kalkinnhold i vannet, begynner de å "lappe" på skallene innenfra ved at kroppen skiller ut kalk. Hullene i skallet vil altså fylles opp av hvitgrå kalk. Dette er langt fra like sterkt som det opprinnelige skallet, det smuldrer lett og hvis pHen blir for lav så går det fort i oppløsning igjen, men det er bedre enn ingenting. Denne kalken kan kanskje fungere som base for et lag med superlim, men når kalken først er på plass er kanskje ikke superlim strengt tatt nødvendig lenger.
Postet 17.01.14 kl 14:27