Dårlig skall på eplesnegler - kan det fikses?

Hei, er ny her på forumet og lurer på noen ting ang. eplesnegler.

Mine to "voksne" eplesnegler har fått skikkelig dårlig skall, det virker som om de smuldrer opp! Verst er det i i senter av skallet, den "gamleste delen" om du vil.
Har målt vannverdiene og fant ut at de var helt på jordet.
Jeg har derfor kjøpt GH-salt og pH/KH Plus for og bedre verdiene, vurderer også å ta ut røttene da jeg ble fortalt at de kunne senke pHèn i akvariet.
Har 1 kalkstein i akvariet.

Vannverdiene er blitt bedre men lurer nå om skallene noen gang vil bli som før?
Det vokser også ett tynt lag alger på deler av skallene, er det normalt?

Jeg forer sneglene med agurk, spinat og iblant litt salat, fiskene i samme kar får Spirulina tabletter som sneglene også er "gale etter".

Har holdt igjen 25 små eplesnegler etter plutselig avling, skallene på disse er forøvrig helt greie, ble klekt i oktober.

Håper noen har råd og kommentarer og dele med meg.

Mats
Jeg tilsetter finmalt eggskall, men det tar jo litt tid å få til. du kan også kjøpe kalkblokker hos

eBay

Det er i hvert fall altfor lite kalk i vanlig springvann for eplesnegler her i Norge, og slik forvitring som du beskriver er klassisk når du ikke setter til kalk.
Lykke til.
Mvh Roar
Hvil det å tilsette kalk påvirke vann verdiene i stor grad? Jeg har samme problemet, bare med jegersnegler.
Ja det vil endre vannverdiene, men nå har jeg bare fisk som har stor toleranse for det, så jeg måler ingenting i ferskvann utenom temperatur.
Mvh Roar
Du kan visstnok reparere skall-skader med superlim, men du må passe godt på at det ikke kommer noe superlim innenfor skallet sånn at sneglen ikke får lim på kroppen.

Har aldri prøvd den operasjonen der, så dette er altså bare noe jeg har lest på nett.
Okei, skjønner at kalk er tingen her, men vil skallene "gro" ut å bli som før når de har fått nok kalk?

Vannet blir surere ved mere kalk eller?

Mats
Jeg mener bestemt at skallet ikke kan reddes. Kalk og mineraler er mer forebyggende for de en allerede har og som er hele.
Helt enig med Gundersen. Dette blir som en tann med hull i. Hullet blir ikke i orden uten en tur til tannlegen. Jeg vil tro at det går an å reparere det, dersom du finner noe som vil sitte fast på skallet.
Mvh Roar
Hvor mye kalk må tilsettes for at skallet skal holde seg frisk? Og hvordan vil vannverdiene påvirkes?
Jeg bare slumper litt oppi, og jeg måler aldri verdier
Mvh Roar

Da blir det fjerning av røtter og innkjøp av kalkblokker i nærmeste fremtid, håper
skallene til de små klarer seg til vannverdiene er som de skal.

Skallene til de store er nok altfor ødelagt for superlim-fiks da det er snakk om store
områder med smuldring, synd men sånn er det bare.

Takk for tips og innspill!
Jeg tilsetter Gh-pulver ved hvert vannskifte slik at gH ligger rundt 12 dH, og de to eldste eplesneglene mine har likevel fått ganske rufsete skall. I kunnskapsbasen står det så vidt jeg husker at eplesnegler trenger en gH på minst ti - er ikke 12 nok da?
Når sneglene får greit kalkinnhold i vannet, begynner de å "lappe" på skallene innenfra ved at kroppen skiller ut kalk. Hullene i skallet vil altså fylles opp av hvitgrå kalk. Dette er langt fra like sterkt som det opprinnelige skallet, det smuldrer lett og hvis pHen blir for lav så går det fort i oppløsning igjen, men det er bedre enn ingenting. Denne kalken kan kanskje fungere som base for et lag med superlim, men når kalken først er på plass er kanskje ikke superlim strengt tatt nødvendig lenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap