- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Oppdrett av amanoreker...nokon med erfaring/tips??
Oppdrett av amanoreker...nokon med erfaring/tips??
Eg har 4 stk amanoreker buande saman med div anna fisk i ein 60l. No er eine hoa full av egg (dvs ho har egg mellom alle beina). Eg har hatt amanoreker med egg før, men har aldri gjort noko for å få fram yngelen; mykje pga lite erfaring. No føler eg meg litt meir opplest på rekene, men veit framleis ikkje heilt kva eg skal gjera. Det eg veit so langt:
-egga treng brakk/saltvatn for å bli yngel
-ein skal ikkje bruka pumpa
-yngelen blir ikkje "synleg" før etter 6 veker og at matinga kan vera vrien (har funne ei oppskrift på mat)
Det eg lurer på er:
-kor lenge kan hoa vera i saltvatn? Det er jo eigentleg ferskvatnsreker (?)
-når veit eg at ho er klar for å sleppa egga
-20l akvarium...går det bra?
- sia yngelen er usynleg i starten kan ein vel ikkje skifta vatn, men kor lenge held saltvatn seg bra?
-må eg "køyra inn" akvariet med saltvatnet?
Det virkar ikkje som eg var so opplest likevell ser eg, men eg føler meg ganske trygg. Det eg er mest redd for er at hoa skal dø so det eg lurer mest på er dei to øverste punkta. Om konklusjonen her er at ho kan stryka med (sia eg aldri har prøvd dette før) so kjem eg ikkje til å prøva.
Kjøpte forresten salt i dyrebutikken i dag: red sea salt for all marine fish and invertebrates.
Eg takkar for alle svar!
-egga treng brakk/saltvatn for å bli yngel
-ein skal ikkje bruka pumpa
-yngelen blir ikkje "synleg" før etter 6 veker og at matinga kan vera vrien (har funne ei oppskrift på mat)
Det eg lurer på er:
-kor lenge kan hoa vera i saltvatn? Det er jo eigentleg ferskvatnsreker (?)
-når veit eg at ho er klar for å sleppa egga
-20l akvarium...går det bra?
- sia yngelen er usynleg i starten kan ein vel ikkje skifta vatn, men kor lenge held saltvatn seg bra?
-må eg "køyra inn" akvariet med saltvatnet?
Det virkar ikkje som eg var so opplest likevell ser eg, men eg føler meg ganske trygg. Det eg er mest redd for er at hoa skal dø so det eg lurer mest på er dei to øverste punkta. Om konklusjonen her er at ho kan stryka med (sia eg aldri har prøvd dette før) so kjem eg ikkje til å prøva.
Kjøpte forresten salt i dyrebutikken i dag: red sea salt for all marine fish and invertebrates.
Eg takkar for alle svar!
Postet 01.08.14 kl 18:03
Amanorekene slipper larvene i ferskvanns bekker/ elver,så driver de nedover til havet og utvikler seg til reker før de svømmer tilbake til ferskvann. Du kan ikke putte en voksen reke i saltvann. Er litt bal og få det til da du må lage brakk salt brakk og ferskvann. Er en på 'velkommen til rekehjørnet ' på facebook som har fått det til her i norge,ellers er det ikke så mange. Vil du ha rekebebisser,er det greiere med de fleste andre dvergrekene som slipper ferdig yngel i ferskvann. Ellers ligger det vel noen artikler ute på nett om du googler litt. Lykke til
Postet 02.08.14 kl 15:03
Postet 02.08.14 kl 15:59
Postet 04.08.14 kl 11:06
Hei!
Holder på å drette amanoreker, kjører første forsøk akkurat nå. Har 2 huer med egg i et 60 L kar og venter at de slipper larvene.
Hvis du sjekker følgende link, da finner du alt du trenger:
http://www.caridinajaponica.de/zuchtbericht.htm
Den er på tysk, men google kan vel hjelpe.
I korte trekk:
1) sett opp et kar uten sand, planter, etc. og kjører det inn i 2-3 uker. Bare en plastplante og blosterpotte sånn at reke kan klatre og gjemme seg. Det eneste av teknik du har i er en luftslange som sorger for litt vann-bevegelse
2) Innom de 3 uker så vokser alger, de trenger du senere til mat til larvene
3) ta en hun-reke med helst mørke egg og sett hun i det kar
4) Vent til hus slipper eggene
5) Fjern reka
6) Hell inn nok mendge salt (25 g per liter), og rør godt
7) Følg instruksjonene du finner i linken over mtp mating, vannbytte, ...
Leste og at flere ikke bytter vann etter steg 6, og det skal og funke.
Alternativ kan du og ha rekene gående i sitt kar, og bruke en luftslange og suge av larvene og sette de over i karet med saltvann. Jeg har 10 reker i et selgskapkar med tetra inni, sog aldre larver der ... det er festmat til tetraene. Men hvis du har artskar så går det nok an.
Skal notere og sette opp en tråd hvis det lykkes med det jeg har gjort. Sjansen er vel ikke så stor, ofte går det galt av en eller annen grunn. Men hvis du lykkes med en kull, så har du flere 100 yngel ... sier de der.
Lykke til!
Holder på å drette amanoreker, kjører første forsøk akkurat nå. Har 2 huer med egg i et 60 L kar og venter at de slipper larvene.
Hvis du sjekker følgende link, da finner du alt du trenger:
http://www.caridinajaponica.de/zuchtbericht.htm
Den er på tysk, men google kan vel hjelpe.
I korte trekk:
1) sett opp et kar uten sand, planter, etc. og kjører det inn i 2-3 uker. Bare en plastplante og blosterpotte sånn at reke kan klatre og gjemme seg. Det eneste av teknik du har i er en luftslange som sorger for litt vann-bevegelse
2) Innom de 3 uker så vokser alger, de trenger du senere til mat til larvene
3) ta en hun-reke med helst mørke egg og sett hun i det kar
4) Vent til hus slipper eggene
5) Fjern reka
6) Hell inn nok mendge salt (25 g per liter), og rør godt
7) Følg instruksjonene du finner i linken over mtp mating, vannbytte, ...
Leste og at flere ikke bytter vann etter steg 6, og det skal og funke.
Alternativ kan du og ha rekene gående i sitt kar, og bruke en luftslange og suge av larvene og sette de over i karet med saltvann. Jeg har 10 reker i et selgskapkar med tetra inni, sog aldre larver der ... det er festmat til tetraene. Men hvis du har artskar så går det nok an.
Skal notere og sette opp en tråd hvis det lykkes med det jeg har gjort. Sjansen er vel ikke så stor, ofte går det galt av en eller annen grunn. Men hvis du lykkes med en kull, så har du flere 100 yngel ... sier de der.
Lykke til!
Postet 05.08.14 kl 15:38
Endret: 05.08.14 kl 15:40