Når kan jeg ha eplesnegler i karet?

Har akkurat satt opp akvariet mitt etter 2 års pause! Mye er glemt, så forsøker å lese meg opp igjen Lurer litt på hvor lenge jeg må vente før jeg kan ha noen eplesnegler i karet? Bør jeg vente til karet er helt innkjørt?
Hvis du følger alle regler så må du sikkert gjøre det....hva vet jeg,men jeg puttet mine rett oppi..
Dette er et spørsmål jeg har lurt på selv flere ganger. Personlig har jeg brukt eplesnegler i akvarier til innkjøring mange ganger, i de periodene jeg har hatt snegler. Og jeg må si jeg aldri har opplevd at eplesneglene har dødd av det. Har dødd eplesnegler hos meg av andre grunner, men altså aldri av å være i et kar til innkjøring der det finnes nitritt.

Jeg vet ærlig talt ikke om eplesneglene merker noe særlig til nitritten. I motsetning til fisk; sneglene har jo lunge, og kan gå opp til overflaten, sende opp "pusterøret" sitt og puste overflate-luft.
Nitritt påvirker (hemmer) blodets evne til å ta opp oksygen, og fisk blir derfor "kvalt" av nitritt og man ser dem gjerne stå og gispe i overflaten etter luft. Men dette er altså med fisk, og de puster jo gjennom gjellene. Siden sneglen har et alternativ og kan puste atmosfærisk luft fra over overflaten, der det ikke finnes nitritt, burde det ikke da være sånn at de tåler nitritt i innkjøringsfasen i et kar mye bedre...?

Spørsmålet er jo om sneglene lider av nitritt eller om de ikke gjør det, siden de kan puste over vann. Man vil jo ikke at de ulike livene man putter i akvariene sine, enten det er snegler, reker eller fisk, skal lide på noen måte men ha det godt og trives.


Bare noen spekulasjoner fra meg
Tusen takk for svar til begge to Hadde litt de samme tankene, men måtte sjekke! Vil jo ikke ta livet av de søte eplene Skal prøve meg frem litt forsiktig!
Hmmm...snegler (ihvertfall epler) puster jo også med gjeller. Så spørsmålet er kanskje, vil de merke at det er nitritt i karet, og skjønne at det er farlig før det er for sent ? Kan de kanskje stenge lokket for å unngå "giftig" vann ? Dessuten har vi jo spørsmålet med ammoniakk. Jeg bruker faktisk en liten dæsj Salmi i en kopp vann for å drepe pestsneglene jeg fjerner fra karet. De dør ihvertfall omtrent omgående...
Ok, da venter jeg til det e trygt Har godt tid, så stresser ikke!
er det greit med eplesnegler i malawi-kar?? unnskyld for at jeg "kupper" tråden litt her
Eplesnegler trives over store områder av ph, gh og temp så ja Det går helt fint så lenge ikke fisken spiser sneglen så...
Praktbotia må holdes langt unna epler ivertfall..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap