Tilvenning av eplesnegler?

Har prøvd meg med eplesnegler i malawikarret mitt (pH ca 7,5 - Gh 6)
men etter ca en uke er alle døde. Kjøpte deretter noen nye, men det virket som også de tar kvelden etter 2-3 dager. Karret har gått i ca en måned med annen fisk, og har kun hatt frafall av to stk SAE som har hoppet ut. Ellers virker all annen fisk å være i fin form. Nitrit og nitrat er OK. Må sneglene tilvennes?
Testet vannet fra posen som de nye kom i, og der var pH under 6.

Ja, de må tilvennes.
Er ikke 7.5 lav ph til malawi?

Jeg har ca 8.5 i mitt tanganyikakar.
Har eplesnegler der, og brukte ett par timer med sakte tilvenning til det nye vannet
Jo det er nokk litt lavt. Er i ferd med og fase over fra selskapskarr til malawi, men må kvitte meg med de siste survannsfiskene før jeg øker pH ytterligere.
Sneiler trenger litt tilvenning, men er mer hardføre enn fisk når det gjelder større økninger i ph.
Men en ph på 7,5 skulle dem uten problemer takle direkte, med mindre dem kom fra vann med usedvanlig lav ph.

Har selv 3 eplesneiler i yngelkarret med ph på bortimot 8,5. Disse ble flyttet dit med lite tilvenning, og trives\ legger egg som bare fy
Får nok foreta en langsom tilvenning og håpe på det beste. Tetratesten viste i hvertfall en lekker gulfarge.
jeg må innrømme at tilvenning ikke var i mine tanker en gang når jeg heiv ei snegle oppi til tanganyikaen... dagen etter hadde den lagt ei gedigen klase egg på dekkglasset.

det hører da med til historien at dette var de første eggene jeg har fått fra snegledyra og selve snegla er ca 3/4 år
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap