Eplesnegler, drept av maten?

Prøver å finne ut hvorfor mange av eplesneglene mine plutselig ble inaktive og døde.

Så ser jeg plutselig at skalldyrforet jeg har kjøpt inneholder en del metaller.

Jern 38mg/kg
Zink 11mg/kg
Mangan 8.2 mg/kg
Kobber 1.8 mg/kg

Kan dette være nok til å ta livet av sneglene?
jeg vet ikke hvilket mat du har brukt men jeg brukte et for som sneglene ble helt inaktive og lå bare på bunnen og flere døde...det inneholdt også kopper og det tåler de ikke...etter at jeg sluttet å gi de dette foret kviknet de til igjen og sneglene sluttet å dø også..
Jeg foret med repashy....eller hva det heter...
Tropical crusta sticks heter det jeg prøvde.
Vebjørn Sortebekk
Tropical crusta sticks heter det jeg prøvde.

Er ikke det reke for eller noe? men hvis man mater for mye kan de bli inaktive og en viktig ting er at hvis en dør så kan den forgifte de andre hvis den ikke taes ut...og hvis flere begynner å dø så får du problemer med vannet og enda flere vil dø..så viktig å ta ut alle snegler man ser dør så de ikke blir liggende å forgifte de andre...kommer også på hvor stort karet er også .....men veldig viktig i små kar...jeg tror at det foret jeg ga mine var for kraftig for de og de over natta bare liggende på rygg til neste gang jeg matet...og flere enn normalt døde i den perioden...men da jeg sluttet med det så kviknet de til igjen...og det var noen stoffer i det foret som jeg mener ikke skulle være der som kopper f.eks , det tåler ikke snegler selv om det er minimalt så over tid vil det blir mye de får i seg...så nå mater jeg med novo prawn og novocrab, kokte gulrøtter, brokkoli, spirulina oppløst i vann da jeg har mange gjellesnegler som filtrerer vannet, algepellets av alle slag.....og de eter rester av fiskeflak osv...frosset spinat.....sorte mygglarver ....osv....men ikke alt på en gang varierer mye .....
Det produseres utrolig mange merker av fiskemat og skalldyr-mat. Og som med de fleste andre akvarie-produkter er det forskjell på kvaliteten og nytteverdien. Noen produkter kan være direkte skadelige, ikke bare mat. Så rent generelt lønner det seg nok å holde seg til de anerkjente merkene, som Ebi, Hikari, Mosura og lignende. Og selvsagt ferskmat slik som Heidi sier
De går i et 400l selskapsakvarie. Mengden for er ikke endret, bare typen. Trodde at tropica var et anerkjent merke og ja det er et reke og krabbefor, brukte det med tanke på skallbygging. Det går mye i fersk mat og. Både agurk, squash, gulrøtter og brokkoli. Hadde 17 snegler som har vokst som bare det de siste 6 mnd. Men i løpet av under 1 uke har 10-12 av de krepert. Alle etter mating med nytt for. Prøver å plukke de ut etter hvert, men noen blir spist før jeg får tatt de. Fiskene rører de ikke når de lever, men halvdøde med slapt stengt åpning er for fristende.
Vebjørn Sortebekk
De går i et 400l selskapsakvarie. Mengden for er ikke endret, bare typen. Trodde at tropica var et anerkjent merke og ja det er et reke og krabbefor, brukte det med tanke på skallbygging. Det går mye i fersk mat og. Både agurk, squash, gulrøtter og brokkoli. Hadde 17 snegler som har vokst som bare det de siste 6 mnd. Men i løpet av under 1 uke har 10-12 av de krepert. Alle etter mating med nytt for. Prøver å plukke de ut etter hvert, men noen blir spist før jeg får tatt de. Fiskene rører de ikke når de lever, men halvdøde med slapt stengt åpning er for fristende.

Jeg brukte også det engang det crusta foret men mine spiste det ikke så det ble liggende på bunnen så det sluttet jeg med...som regel spiser snegler det meste men de ville ikke ha dette foret...Jeg holder meg til det jeg har hatt god erfaring med i mange år og skal ikke prøve noen nytt mer...vet aldri hva det inneholder alt det nye superforet som kommer..men mange lager også sitt eget for med å mose diverse grønnsaker og tilsetter kalkblokker og fryser ned..men jeg orker ikke det mater heller med gulerot en dag og noe annet en annen da i stedet for at de får alt på en dag...blir mer variasjon da enn at de får alt det samme hver dag...hvem kan ikke bli matlei da?....det viktigste er at de ikke blir matet så mye at de ikke beholder instinktet til å gå og lete etter mat og alger osv...da blir de passive og det er ikke noe morsomt..snegler skal kruse rundt og se morsomme ut....
Enig med deg. De har frem til dette rast rundt hele akvariet. Til og med noen som klatret opp i fødebyen med yngel og renset den håper jeg får beholde de siste som er igjen. Ellers har jeg jo sendt en bestilling til deg på snegler. Så satser på at det blir i orden igjen.

Alle vannverdier ser bra ut.
En annen ting er at vi forkorter levetiden deres med det halve ved at de holdes i jevn temperatur og konstant mattilgang..så de lever maks 2 år hvis man er heldig...så når de er fullvoksne og har lagt egg noen ganger så kan de fort begynne og takk for seg..og jeg anbefaler alle å ikke kjøpe store snegler for de har du ikke mange månedene..kjøp snegler fra de er 1 cm , da vil du se de vokse opp og ha den lenge...snegler bør være billigere jo større de er, for de lever ikke lenge når de har blitt voksne...Har fått så mange spørsmål fra folk som har kjøpt store snegler på dyrebutikkene og så dør de etter kort stund...det er for at store snegler tåler mindre forandring og flytting dårligere enn små snegler...jeg fikk nesten 10 store fullvoksne flotte snegler fra dyrebutikken for de kom ved en feil...og innen en måned var gått var alle døde...ingen la en eneste eggklase.....ss
Sneglenes liv fra de er kjønnsmodne ca 2-3 cm består av sykluser..og hvis man da flytter på en store snegle som er i en eggleggings syklus så vil den gå ut fra den med det samme den flyttes osv for da går de i dvale...så når de våkner igjen vil de ikke begynne og legge egg men kan enten stagnere en stund eller begynne på en vokse syklus før den går over i en eggleggings syklus...de har også hvileperioder hvor de ikke legger egg osv...avbryter du en vokse syklus kan du få deformerte skall på sneglene for skallet slutter å vokse men ikke kroppen...
Så hvis sneglene dine var store så kan det være alderdom de døde av også...men de kalles også mysteriesnegler og jammen lever de opp til navnet og er ikke til å forstå seg på noen ganger...
Vebjørn Sortebekk
Enig med deg. De har frem til dette rast rundt hele akvariet. Til og med noen som klatret opp i fødebyen med yngel og renset den;) håper jeg får beholde de siste som er igjen. Ellers har jeg jo sendt en bestilling til deg på snegler. Så satser på at det blir i orden igjen. Alle vannverdier ser bra ut.

ja det kommer noen fra meg men venter på de blå og lilla som er litt små enda..
Vebjørn Sortebekk
Trodde at tropica var et anerkjent merke...


Dette er IKKE fra Tropica...derimot en polsk "navnekopi" som heter Tropical. Akkurat som deg er det sikkert mange som faller for at det henspiller på Tropica Smart triks for å selge mere !
Ja, tropical stemmer. Mente vi hadde for derfra for 25-30 år siden da jeg drev med fisk sist. Men den berømte teflonhjernen kan godt spille meg et puss igjen.
Tetra har jo laget fiskemat i uminnelige tider, og har profdukter med ordet "tropical" i navnet. For eksempel "TetraMin tropical flakes". Mange andre merker bruker også ordet tropical i produktnavn. Kanskje det du blander sammen med ?
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap