Hvor mange sandsnegler er best?

Jeg har nettopp kjøpt ett brukt 110 l akvarium. Det er sand i det og det fulgte med endel sandsnegler. Men hvor mange er for mange lurer jeg på? De har begynt og komme opp av sanden det siste døgnet. Og slik jeg leste det så er det to grunner for det. Vannkvaliteten og "overbefolknig" siden jeg tok vannbytte på fredag så tror jeg ikke det er vannkvalitenen. Telte over 100 stk som var synlig.
Hei!

Det med snegler reguler seg selv, alt etter hvor mye mat de får. Du må ikke spørr om antallet og hva er for mye, men heller om du (eller selgeren av karet før deg) mater for mye.

Generellt så kommer sandsneglene ut av sanden om kvelden/natten og kryper over hele akvarium (planter og glasset). Så det gjør en nyttig tjeneste med å rense.

Spørsmål der da om det forstyrrer deg at de er der?

Angående vannkvalitet: Har du en filter som ikke funker (feks pga flytting og mangel av oksygen), så kan du ha problemer med nitrit selv dagen etter en vannbytte!

Hadde vært interessant å vite hvor lenge filteren var ut av drift, antall og art av fiskene som var i karet før og etter flytting.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap