Norsk edelkreps i akvarie?

Slik jeg har skjønt det er det åpnet for enkelte krepsarter I akvarie bla Cherax.

Jeg har full forståelse for at kreps som er svartelistet ikke kan holdes så Signalkreps og marmorkreps er greie "fiender".

Men er det lov å holde edelkreps I akvarie nå og hva er eventuelt bergunnelsen for at det ikke er lov?
Edelkreps er rødlistet internasjonalt og utrydningstruet. Men det er, såvidt meg bekjent, ikke noen lov mot å holde dem i akvarier, så lenge de ikke er import (ulovlig), har lovlig størrelse og ikke kommer fra vann med krepsepest.
Du kan jo få tak i fullt lovlig edelkreps for mat, og utsetting (ett firma oppdretter de, Kasa krepseoppdrett), så om du ønsker det burde det være fullt mulig å skaffe de.
Plussmedlem
Det er forbudt å fange norsk edelkreps og holde de i akvarie. Dette har ingenting med regelverket rundt f.eks Cjerax å gjøre, men går på helt andre ting. Slik jeg har forstått det vil det heller ikke være tillatt å holde de om de er kjøpt av lovlig oppdretter.

Og for ordens skyld..
Dette sorterer ikke under Mattilsynet, men under Miljødirektoratet.
Plussmedlem
Surtr
Du kan jo få tak i fullt lovlig edelkreps for mat, og utsetting (ett firma oppdretter de, Kasa krepseoppdrett), så om du ønsker det burde det være fullt mulig å skaffe de.

Hva angår det som skrives her om utsetting er det MEGET strenge regler for slikt. Man skal blant annet ha en god del godkjenninger som krever mye forhåndsjobbing og -kunnskap.
Noen som vet hvor forskriften som forbyr det står?

Er grunneier med krepserett på edelkreps.
Vel, her er regelverket: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/akvariefisk/
Men det er ikke noe nevnt om norske fisk i akvarier. Så du bør spørre miljø avdelingen i fylket. Det kan hende de regnes som "ville dyr" i henhold til samme regler som rev og elg, etc. Men jeg aner ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap