Starte opp rekekar.

Hei har nå tømt min 54 liter helt for fisk og fått de i over en i en større tank. (noe som trengs da jeg hadde et par gibbiceps oppi der).
Jeg tenker nå og gjøre om 54 liters karret til et rekekar.

Jeg har da vann som tar livet av guppyer men funker ypperlig til gibbiceps og tetraer.
Når det kommer til reker lurer jeg på en del.
Hva brukes til underlag? Grus eller sand?
Hva brukes til å fore de med?
Hvilken temperatur trives de best med?
Skal jeg bruke aqua safe i vannet her også?
Stort sett det meste. Lette etter en guide for å starte opp et rekekar men fant ingenting
Har ikke noe erfaring her men har lest litt om det.

Sand som underlag er det beste for de fleste fisker/dyr i akvarier, men det finnes eget rekesubtrat F.eks. dette her
En del reker spiser alger, og har lest at de liker moseballer for rester av mat samles opp i dem. Det finnes nok eget fòr til dem også.
Temperatur kommer vel ann på reken. Se i skalldyr/snegle basen på rekene du vil ha og se på vannkvaliteten og temperaturen de trenger.
Du må nok bruke aquasafe til rekene også. Hvis vannet er "giftig" for fisker er det nok det samme for reker.
Hei! 54 liter til reker blir flott! Og så kan du ha noen artige og fargesprakende snegler med dem, vet du... Kan du si litt om vannverdiene dine (pH, KH og GH, evt. om det er naturlig mye nitrat i kranvannet ditt), og hvor mye erfaring du har med akvarium fra før?

Jeg ville valgt sand eller "soil". Rekenes farger kommer ofte finest fram med et mørkt substrat, og det sies at de også føler seg tryggere med mørkt substrat, men det går nok fint med et lysere substrat også. Hvis du skal bruke reke-soil, skal du være klar over at de lekker ammonium i en periode, karet skal derfor stå en god stund før rekene kan flytte inn.

Regner med at du allerede vet at filteret også må kjøres inn, men det er kanskje innkjørt fra før siden du hadde fisk der? Da må du huske å mate filterbakteriene fram til rekene kommer. Rekene forurenser ellers ganske lite, så du kan sjekke litt rundt hvor ofte det egentlig er nødvendig med vannbytte. Men husk at de er sensitive overfor forurensing og ustabile vannverdier.

Reker vil ha masse gjemmesteder, og elsker moser. Filteret må sikres så yngel ikke forsvinner inn der.

Aquasafe er normalt ikke nødvendig hvis du lufter vannet før du bruker det, men det kommer kanskje an på hvor vannet kommer fra. Jeg bruker ikke vannforbedringsmidler. Anbefaler 24 timer lufting og temperering før vannbytte.

Neocaridina-artene er fine nybegynner-reker.
Hei, som akvarist har jeg vel ca et års erfaring. De fiskene som var i 54 literen har flyttet over i en 240 liter.
Samtidig driver jeg også og gjør klar en 540 liter. Den må bare silikoneres på nytt og lakkes på nytt osv så er prosjekt som tar tid. Fikk karret billig men var i skikkelig shabby stand også.

Filteret er på utlån til 240 sammen med det andre filteret for å få filteret til å holde på bakteriene.
Tenkte og bruke rekesoil ja, men da vet jeg at det lekker stoffer i en periode så da får det bare stå og gjøre seg ferdig med det før jeg putter noe reker opp i.

Har sliti med alger i akvariet tross at jeg har hatt fisker som skulle ete alger oppi der. Ble masse grønneflekker på ruta så må nok ha noen vaktmestere som tar seg av det.
Regner med å putte en strømpe over innsuget. Utblåsern får det være med havner de forann den får de seg bare en skikkelig tur rundt i karret.

Har lest at de liker en slags moseball og masse steder og gjemme seg så blir nok noen lava steiner og div annet av huler osv. Hadde vært veldig gøy om de ynglet litt.

Det eneste jeg vet om vannet så langt er at det eneste som overlever i det er tetraer og ancistrus og gibbiceps.
Ting som guppy og platy og andre ting som liksom skulle være enkle gikk dukken.
Så dyrebutikken foreslo at jeg måtte ha surt vann hva nå en de mente med det.

Leste litt på nett om en såkalt super reke som vistnok skal klare alt og aldri trenge vannbytte og gir faen i om den går i salt eller ferskvann.

Virke ikke så veldig troverdig men.

Har lyst på litt farge i karret og gjør ikke noe om de krysser seg. Bare morsomt med mutanter.
Da har du mer erfaring med akvaristikk enn meg Men jeg vil absolutt anbefale deg å begynne å måle vannverdiene, og lese deg opp på dette temaet. Det er veldig avgjørende for trivselen til både fisk og reker at de har riktige vannverdier. Kan godt hende du har surt vann, en pH-test vil avsløre dette. Kjøp dråpetester, ikke strips. Men du måler vel ihvertfall NO2 og NO3? Startet du med guppy og platy, og var karet innkjørt (fiskeløs innkjøring) før du hadde dem i?

Slik reke-soil skal vel ofte (i teorien ihvertfall) bufre vannet til en pH rundt 6,5 eller noe (husker ikke helt, men sjekk det ut, også det med lekkasje - jeg har ikke prøvd slik soil og skal ikke si noe for sikkert om det temaet). Mange reker trives faktisk best i surt og relativt bløtt vann (lav GH).

Neocaridina har mange fine farger - gul, oransje, rød og svart sakura, rili, blue jelly m.fl. Men det er vanligvis ikke å anbefale at de krysser seg, for da kommer de fine fargene etterhvert til å dø ut, og du ender mest sannsynlig opp med en haug "naturfargede" reker. Ellers må du være veldig flink til å fjerne dem som ikke har fine farger før de får formert seg. Men man kan alltids prøve, såklart. Nå fins det jo flere typer reker også, se f.eks. her på hvem som krysser seg og ikke.

Vannet var innkjørt fiskeløs ja. Så kom det først ti neontetra i, så ti rødmunnstetra, så ti sebrafisk, så 5 guppy, så 3 platy, så døde alle guppyene, putta i 5 til, døde igjen etter kort tid. Takket være en veldig flink dyrebutikk kom det en elefant fisk og to praktbotia oppi der, døde relativt kort tid etter, så døde 9 sebrafisk, så kom pest sneglene og da kjøpte jeg 8 jegersnegler som rensa karet veldig effektivt, 3 lever fortsatt idag, så kom en stor gibbi og en liten gibbi, samt en flying fox, sp kjøpte jeg 3 zebra til til min stakkars ensome, så kom det 7 flamme tetra oppi der, så ja godt og blandet der nå men kun gibbi og tetraer som overlever
Jeg endte nå opp med å putte 40 kirsebær reker oppi der. Karet er rekesikret med damens strømpebukse. I tillegg er det mye planter og lignende der. Fant ikke helt ut av hva pokker jeg skal fore de med så de får litt av alt. Er omnivore står det så burde gå greit. Har lagt karet på 24 grader. Fortsatt ingen døde. Men flere av hunnene har rogn ser jeg og med 40 stykker skal det godt gjøres om jeg kun har fått hunner. Så regner med at det blir litt små reker etterhvert.
Hvor mange reker kan jeg egentlig ha i et 54 liters kar?
pass på å ikke fore for ofte, da får du fort problemer med andre ekle skapninger som dukker opp. Mine reker elsker Tommy Tran sine snow-flakes. Ellers liker de det meste av bunnmat. De liker også erter og spinat (lettkokt)

Føler det kan bli haugevis av reker men aldri for mange. Noen mener de begrenser seg litt selv, men antallet kommer nok helt an på trivsel.

Hvis du ikke har javamose så anbefaler jeg deg å skaffe det. De liker å holde på oppi der, og rekeyngel gjemmer seg ofte i javamosen til de er bittelitt større
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap