Snegler i nytt akvarium

Et spørsmål rundt jegersnegeler/pestsnegler o.l. - trenger ikke sneglekar samme innkjøring som fisk? Eller kan jeg putte sneglene rett opp i karet med ferskt vann fra springen?
Hovedregelen er vel å kjøre inn filteret uansett hva du skal ha i karet, også snegler.

Når det er sagt, så har jeg hatt damsnegler og skivesnegler i karene gjennom to Salmi-innkjøringer (de dukker jo opp på planter, så det har ikke vært med vilje :-P), og de har klart seg og formert seg under disse ekstreme forholdene. Samtidig så har jeg hatt store problemer med å holde sneglebestanden oppe i et lite kar der det har vært utrolig vanskelig å unngå forurensing - stadige utslag på nitritt. Det ble også endel svingninger i både pH og temperatur, noe de heller ikke liker. På ett tidspunkt ble vannet helt grønt og ekkelt, og da døde nesten alle ut - om det da var vannverdiene eller bakterier/alger som gjorde utslaget, vet jeg ikke :-/

Jeg vet ikke noe om hvor ømfintlige jegersnegler er, så skal ikke uttale meg om disse. Endel sneglearter er relativt ømfintlige overfor vannkvaliteten, f.eks. Tylomelania.

Det beste du kan gjøre er å kjøre inn filteret på vanlig måte (gjerne kick-starte med filterguffe), og så ha i snegler når det er innkjørt. Masse mat OG rent vann med stabile og adekvate vannverdier gir fornøyde snegler.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap