Geosesarma

Er det andre som har prøvd seg på de små vampyr krabbene. Det kalles også karnaval krabbe. Det finnes mange arter på forskjellige farge. Felles for dem er de liker seg i plantepaludarium med feskvann (ikke salt) og det er ikke mange lovlig dyr som gjør.
Et problem er at det finnes så lite informasjon om de om man ikke lærer seg tysk da. Jeg har kjøpt to ganger i to forskjellig butikker og fant etter andre gang at MAN SKAL IKKE BLANDE ARTENE.
Det står i flere care sheet at de er veldi sosiale og man kan ha flere i palu. Jeg fant til slutt en facebook side som presisert at man skulle ha kun en art per kar. Ellers vil de kjempe med hverandre til døden.
Jeg har nå to i to forskjellige palu da jeg har en Geosesma Hagen (også kalt Red Devil) og en lilla Geoseserma denerle.
Jeg håper jeg klerer å skaffe flere og vil gjerne dele erfaring om dem.
Geosesarma hagen eller red devil. Jeg har en hun og skulle gjerne få flere om jeg finner.
I mai kjøpt jeg to Geosesarma hagen og en Geosesarma sp. blue. Jeg satt dem sammen i et lite akvarium med litt vann og mye stein og mose mens jeg laget ferdig en stor paludarium. Så oppdaget jeg at den blå manglet en klø. Jeg fant en miniakvarium til ham og tenkt at det skulle bli bedre når de kom til den stor palu med flere gjemmesteder.
Kort tid etter jeg hadde flyttet alle tre krabber i det stor palu leste jeg at man skulle ikke blande artene. Men da var den blå ikke til å se lenger og jeg gikk ut at han var død. En red devil døde også.
Da jeg dro på ferie satt jeg en beger med bananfluer og grøt i paludarium. Jeg kom hjem til en palu full av fluer og to fornøyde krabber. Men den blå hadde kun en klø, det jeg synes var rart fordi han var større enn før. Da lurte jeg om det var sant det jeg lest at de får nye klø og bein ved skallskifte. Nå tror jeg han har fått og mistet en klø. Fordi før jeg fikk summet meg til å lage et nytt hadde han ingen klø igjen. Det er veldig trist fordi det blir veldig vanskelig for ham å spise. Men det ser ut til han tar fisketabletter.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap