Har du valgt 0,33 mm sandkornstørrelse altså? Ooops... det blir nok veldig kompakt. Sanden er så utrolig finkornet at den gufser opp og rører seg ved minste bevegelse, og blir lett dratt inn i filteret, der sandkornene stopper til og tetter filterets porer. Dette vil virke negativt for filterbakteriene, som trenger frisk oksygen og vann strømmende forbi alle porer. Det går dårlig om porene i svampene er tette av sandkorn.
Det er ikke ofte jeg anbefaler sandsnegler, da de lett blir fryktelig mange, men i dette tilfellet ville jeg anbefale det. Sanden du har valgt blir altfor kompakt under vann, så du trenger noe som kan lufte litt i det minste.
Jeg vet ikke hvordan plantene vil sette pris på så lite sirkulasjon rundt røttene sine, det kan fort blir for kompakt for dem også.
Jeg brukte ved en feiltagelse kornstr 0,33 mm i et 54 liters kar en gang, og jeg har aldri hatt så mye elendighet og problemer noengang. Vannet ble heller aldri helt klart, da sanden tettet filteret til stadighet og forhindret ordentlig filtrering. Fiskene så aldri ut til å trives, og ble syke til slutt. De ble ikke bra før jeg flyttet dem til et nytt akvarium med skikkelig innredning.
Faktisk ville jeg anbefale deg å gjøre det samme som jeg; bytte sand til en større kornstørrelse. Råda, som selger sanden du har, har også kornstørrelse 0.4 - 0.8 mm, og den er grei å ha i akvarium. Ellers kan du oppsøke Biltema, som har perfekt akvariesand som du slipper å vaske/skylle!
Den typen som passer til akvarium har
varenummer 175425. OBS! VIktig at du velger rett, og ikke for fin kornstørrelse igjen, da det finnes en som er nesten lik.