Løftet eplesneglen ut av skallet!

Hadde en kjip opplevelse - noe jeg ikke trodde var mulig.

Holdt på å reingjøre akvariet, og skulle flytte litt på den ene sneglen. Da PLOPP, slapp han skallet. Innmaten hang igjen og jeg sto med skallet i handa?

Det rareste var at jeg brukte ikke makt, men snegla var kun vel 1 cm så det var vel for mye alikevel. Det ga bare etter, ganske enkelt.

Er det noen andre som har hatt en slik opplevelse, eller var jeg bare max uheldig?

Skunkbotian ble lykkelig i alle fall.
Har aldri hørt om noe slikt, heller motsatt (altså at kroppen sitter som fy i skallet). Satt den på glasset, eller lå sneilen bare på grusen?
Sjøldua?
Rørte den på seg eller var den helt stille. Selv fant jeg ei rimelig stor eplesnegle i inntaket til den ene pumpa mi. Den så ut som den var forsøkt delt med en sløv eggdeler. Der "ploppa" innmaten ut av skallet uten alt for mye motstand.
Min erfaring er også at de heller lar seg slite i to enn å slippe skallet. Spørs om ikke sneglen allerede var i ferd med å gi opp?
Den satt på glasset da jeg flyttet den. Først skubba jeg den, men så prøvde jeg å lirke den forsiktig løs, og sto med skjellet i handa og innmaten hang fortsatt fast i glasset.

Den rørte seg ikke etterpå, men det kan jo være sjokket.

Lurer på om det var den som i det siste døgnet oppholdt seg nesten over vannflata. Det så nesten ut som om det var noen egg der dagen før , små geleaktige klumper.

Det er litt salt i vannet i dette akvariet, ca 0,1 - 0,2 %. Holder på å trappe ned fra 0,3%. Vet jo at snegler ikke tåler så godt salt.
Så om den var i ferd med å gi opp... ikke vet jeg?

Tone Andreassen
Min erfaring er også at de heller lar seg slite i to enn å slippe skallet.

Det er jo betryggende, ble litt skjelven av denne *utenomkroppen* opplevelsen.
Har en kulefisk som suger ganske voksne epplesnegler rett ut av skallet..

så det går iverfall an
Den var nok død.
Det har hendt meg også.
Ny snegle død
Runar Tjernseth
Den var nok død. Det har hendt meg også.

Du har sikkert rett at den var død i utgangspunktet. Fant en ny snegle død i dag.

Så i går at den ene lille sneglen virket litt slapp. En av platy ungdommene drev å plukket på han og han lukket ikke igjen lokket.

Fant i dag sneglehuset tomt og sneglen var dratt ut av skallet og lå ved siden av.

Kjøpte 5 snegler samtidig, og denne var mini i forhold til de andre. Har nå kun 2 igjen av disse. En tatt av botia, nr 2 er den som jeg startet tråden for, og denne nå i dag som døde.

Det er kanskje normalt med litt frafall?
Tja, snegler og botia i samme kar har en tendens til å ha et litt negativt utfall for sneglene dessverre...

Mine blir forøvrig drept og spist av ancistrus.
Den siste som døde i dag er ikke sammen med botia. De er 30 litern sammen med ungdommene, en platy yngel på vel 1 mnd og 3 ganske små skarlare ungdommer til oppfeiting.

Vet ikke hvem av disse som fikk sneglen opp av skallet. Har observert at de to platy ungdommene driver og plukker på den ene av de gjenlevende sneglene i dag.

Kan slike små og *uskyldige* fisk få til dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap