Hva heter denne reketypen? Rød m striper

Overskriften sier vel sitt..?
Caridina ´Crystal Red´
Jeg tror det er en kulturvariant av Caridinia fra japan som er krysning mellom "Bee Shrimp" og "Zebra Shrimp" Denne krysningen kalles "Crystal Red".

Når det gjelder art er det enten C. cantonensis, C. sphyrapoda, C. nanoensis, C. apodosis, C. Yulinica, C. Wumingensis, C. mutata eller C. serrata.

Art er faktisk så ubestemmelig at tom. de som lager disse variantene ikke har snøring. Alle artene jeg nevnte over er temmelig like.

Når du har tatt noen gode fotografier kan vi registrere den i basen som Caridinia sp. ´Crystal Red´ Hvis den fortsatt ligner denne
´Zebra Shrimp´=Caridina serrata eller Caridina cantonensis som en slags forenkling kaller man disse to pluss alle de artene i innlegget over for ´serrata gruppen´ for enkelhets skyld.

Jeg er litt trøtt og forvirret. Kanskje jeg ser litt mer på det i morgen.

Den ble kalt krystallreke i butikken, men jeg trodde det egentlig var det samme som ghost shrimp..

Men da var han jo ikke helt på jordet.

Det er ikke lett å ta bilder av den, den er foreløbig veldig liten og linsa mi ikke så stor
Jeg er ganske sikker på at det er Caridina serrata (i den grad man kan være sikker på sånt, jfr Håvard lenger oppe).

I så fall ligger den i basen uten bilde
Hvis den ble solgt som krystallreke er det nok ment som en oversettelse av ´Crystal red´ dette er en Caridina. Når det gjelder navnet serrata er det mest brukt som et samlebegrep. For å være helt korrekte vil vi da Kalle den Caridina sp. ´Crystal Red´ slik de feks. gjør i Aqualog og Petshrimp.

http://www.petshrimp.com/
På petshrimp står følgende om varianten:

Caridina sp. "Crystal Red" (belongs to the Caridina serrata species complex)

Dette betyr i praksis at arten er ukjent. ´serrata species complex´ brukes som begrep når man tror det kan være C. cantonensis, C. sphyrapoda, C. nanoensis, C. apodosis, C. Yulinica, C. Wumingensis, C. mutata eller C. serrata.

I praksis betyr det lite om vi velger sp. eller serrata, men jeg synes vi skal være mest mulig korrekte i basen og registrere den som sp. og samtidig skrive i teksten at den tilhører Caridina serrata species complex.

Videre kan vi forklare hva Caridina serrata species complex egentlig betyr.

Høres det greit ut?
Håvard Støre Andresen
Videre kan vi forklare hva Caridina serrata species complex egentlig betyr. Høres det greit ut?

Hmm... jeg er ganske blånd tror jeg *plystre*

Jeg har lest teksten flere ganger, og tror jeg er litt med.

Den er iallefall veldig vakker!!

Skal ønske meg en til kameralinse til jul, så kan jeg kanskje fått tatt bedre bilde av slike småttiser.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap