Hvor få tak i mineraler til reker?

Hei,

Jeg har kjøpt noen røde krystall reker, og i den forbindelse har jeg lest at man må ha mineraler til rekene pga skallet.

Jeg greier derimot ikke å finne ut hva jeg trenger, og hvor jeg kan få tak i dette.

Noen som har ett tips eller to?
Mineraler er så mangt. Rekene trenger kalk (og fosfor) til skallene sine. Dette får de gjennom et tilfredsstillende nivå av kalsium/magnesium i vannet, altså GH.

Imidlertid, når reke-nedene snakker om "mineralisering" (eller re-mineralisering) av vann til reker, er det gjerne fordi de bruker RO/DI vann. Dette vannet er nesten totalt fritt for mineraler, og har altså så godt som null KH og GH. Så tilsetter man spesielle mineraliserings-blandinger for å få riktig sammensetning av mineraler i vannet til rekene. Denne metoden har vist seg å fungere godt for spesialistene som oppdretter dem...de har da full kontroll over vannet. Det er imidlertid mulig å holde krystall-reker i mer "vanlig" akvarievann, såfremt det er innenfor artens krav til pH og GH.

Mineral-blandinger beregnet for reker finner du f.eks her.
Takk for supert svar SilverShaded

Vannets Gh ligger på 3-4 og Ph på 7 så sånn sett er det vel greit, men skal sjekke ut linken din og se om det er noe der av interesse. Har aldri bestilt fra utlandet før, så er litt usikker på å gjøre det, men en titt skal jeg ta

Jeg fant liksom ingenting på Webzoo eller Aquamanias....
Nei, akkurat dette er som sagt spesialprodukter for reke-nerdene Men vannet ditt høres greit nok ut for meg. Du kan jo egentlig bare prøve...hvis du ikke vil sette igang med masse styr slik jeg beskrev. Folk kjøper seg ikke RO/DI anlegg bare for å ha noen få reker i et selskapsakvarium, ihvertfall.
Jeg har kjøpt mineralsteiner på aqua-shop.no.
De skal visstnok rense vannet for giftstoffer og frigjøre mineraler.
Du kan google Shirakura mineral stone og lese om det
Selv bruker jeg kalsium i form av alabastgips fra Panduro som foruten å være ren kalk også har den fordelen at det er utrolig billig. Til denne tilsetter jeg ca en sjettedel magnesiumsulfat, Jeg bytter en tredjedel av vannet hver 14. dag og tilsetter nøye tilmålt mengde kalsium-/magnesiumsulfat ved hvert bytte. Hardheten holder seg da konstant, og rekene stortrives. De går i et tett beplantet kar på 300 liter og har en kolossal formeringsaktivitet. Jeg forer dem med hjemmelaget flakfor som f.eks består av litt hardkokt eggeplomme, litt fiskefilet og mye gulrot, grønne erter, blomkål og hva jeg ellers måtte ha av grønnsaker.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap