Eplesnegle egg, befruktet eller ei?

Har hatt en eplesnegle siden i fjor sommer så nsten ett år i Juni/Jui. Den går sammen med en militærhjelm snegle. Idag våkner jeg til en liten eggeklase på lokket til min 30l Aquael kar.
Er det en sjanse for eggene er befruktet selv om hun har ikke gått med andre eplesnegler siden ifjor sommer eller kan militærhjelmen med i bilde?
Vil gjerne vite for når jeg tar vannbytte må lokket av.
Eggene er lys kremfarget.
Vet ikke hva du mener med militærhjelmsnegle, men hvis det ikke er en eplesnegle så kan de neppe pare seg.
det var det sneglen het i dyrebutikken den gang jeg kjøpte den. Den er algespiser, men ulikt eplesneglen er ca 1/3 av størrelsen og helt svart. Noen sa til meg det kunne være en helt svart sebrasnegle men vet ikke. Her er ett bilde;
[External Image]
tok å fjernet klasen fra lokket og opp i en liten plastboks som kan flyte i karet. klasen var ganske hard og laget krunsjet lyd når ejg tok i den (som tør gryn). Er det ett tegn på at de er tøre eller ubefruktet?
Lignet jo litt på sebrasnegle i formen, men nå fikk jeg den lyse ideen å google "military helmet snail" på engelsk, og da dukket det opp noe.

Neritina pulligera
(hjelmsnegle)

Denne arten er i samme slekt som sebrasneglen, og bildene jeg fant ligner litt på bildet ditt. Du får google arten og se hva du syns.

Neritina-snegler kan neppe krysses med eplesnegler, det er lang avstand mellom dem på stamtreet, og hvis jeg husker rett så er paringssystemene deres ganske forskjellige.
Dette er en:
Neritina pulligera knorii (sort Majsnegl - kaldes arten i Danmark).God til alger, men kan ike formere sig i andet end brakvand.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap