Snegle eller reke i mitt akvarium? trenger algehjelp

Da ser det ut til at akvariet mitt er stabilisert etter en del tull i oppstart (laaang egen tråd).
Jeg har mye alger nå, og har lyst på noe som tar dem. Kjøpte ancistruser som oppstart (mistet de nå), men tenker nå at kanskje reker eller snegler er bedre.

Tre spørsmål:
1) hvilke arter (som er mulig å få tak i i vanlige dyrebutikker) passer i ph 7/7,5 og GH 8-12? Det er bare 4 små platy i karet nå - som er stort. Vil vente enda litt med fisk etter mye frafall i oppstart.
2) Hva ser jeg etter i dyrebutikken, og hvor mange kan/bør jeg ha av artene du/dere anbefaler? Jeg har dårlig erfaring med stor økning i belastning av karet, så vil unngå store belastninger.
3) hvordan tilvenner man nye reker/snegler? På samme måte som med fisk?
Personlig er jeg stor-fan av amanoreker, det blir litt størrelse på de, de er flittige ryddere og holder plantene pene. Eneste minuset/plusset er at de ikke formerer seg, det er pluss hos meg, men da har du kun de du kjøper, og de koster jo litt pr stk.

Har ryddet som bare pokkern nå for å bli kvitt kirsebærrekene mine, og enda ser jeg en og annen yngel som freser forbi, enda jeg har ment at karet er tomt 2-3 runder nå, så hvis du velger en type som formerer seg, så vær sikker på at du vil ha slike i akvariet til den dagen du evt skal tømme det.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap