Amanoreke - antall, kjønn og helse - hjelp

har bestemt meg for amanoreker for å prøve å få beitet ned litt alger.

MEN - dyrebutikken jeg var inne i ga meg noen råd... Og det har jeg ganske dårlig erfaring med, så jeg vil gjerne kvalitetssikre før jeg kjøper:

1. Damen sa jeg burde kjøpe minst 3 reker samtidig, og helst 2 hunner og 1 hann. Riktig eller feil?
(ikke fordi de formerer seg, men for at ikke hunnene skal slites ut)

2. Hun sa også at hun så forskjell på hunner og hanner. MEN - hun påstod samtidig at flying fox ikke blir større enn 3 cm...... så her må jeg klare meg selv. har vært inne i fiskebasen og sett, men ikke fått noen forståelse for hvordan jeg ser forskjell på hunner og hanner - tips?

3. Alle rekene i denne butikken gjemte seg under en sten, noe hun sa var normal adferd. Riktig, eller bør jeg handle i en butikk der jeg ser rekene ute og i bevegelse?

Håper på hjelp her.

Om de første overlever, kan jeg evt. kjøpe flere. Hvor mange slike bør jeg ha i et 110 liters kar?
1. Vet ikke, jeg har 2 stykker av uvisst kjønn da han på webzoo sa det ikke spilte noen rolle.
2. Denne gir en grei pekepinne: https://gabhar.wordpress.com/2009/11/11/breeding-amano/
3. Mine to svømmer rundt av og til, andre ganger gjemmer de seg bak/under en rot. Du får nesten bare ta en sjanse.

Angående antall, så vet jeg ikke. Har lest at 1 amano per liter vann er "innenfor". Men jeg hadde kanskje startet med 2-3, så økt til 7-10?

Ikke de beste svarene, men håper det hjalp litt
Takk for svar , da satser jeg på 2 store og en liten nå i starten, og ser det an. Tar dine alger ok?
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap