Rekedød siste døgnet

Jeg har det siste døgnet fått rekedød i akvariet og ønsker årsaksforslag fra kloke hoder her på forumet. Først litt akvariehistorikk. Jeg har et 30 liters kar startet opp i november. Jeg krustet svampen fra et veldrevet akvariet og satte inn 12 red bee reker kun få dager etter. Satte etterhvert inn 10 tiger teddy yngel og 4 posthorsnegler. Det har vært lite død, rekene trivdes godt, fiskene vokste og posthornsneglene formerte seg. Klarte ikke å motstå fristelense til å kjøpe 10 grønne reker (skal være Caridina babaulti) på auksjon selvom jeg ikke helt visste hvor bra de går med red bee. Jeg har nok vært litt raus med belysning og for noen uker siden begynte jeg å få dårlig sikt i vannet. Vannet ble etterhvert velidg grønt, ingen bedring av vannbytte og mindre lys. Tentativ diagnose var svevealger, jeg forsøkte tre dager mørklegging, men vannet ble fort mørk igjen. Prøvde etter en uke fem dager mørklegging med bedre hell. Har etter det den siste uken hatt lys på ca 4 timer om dagen. Vannet var relativt klart, men fortsatt en aning grønt så jeg skiftet 1/3 av vannet for to dager siden. Jeg pleier å skifte med lunkent vann fra springen, bor i et relativt nytt bygg og har tenkt at dette vil gå bra.

Vannet har etter det sett fint ut, men i går oppdaget jeg at fire døde rekekropper (ihvertfall 3 red bee). Grønnrekene var små da jeg kjøpte dem for noen uker tilbake, klarte bare å finne to stk i akvariet i går mot seks et par dager før. Siden mørkleggingen har jeg sett mindre liv i posthornsneglene, nå ligger det stort sett bare skall rundt omkring, tror ikke det er liv i en eneste snegle. Tiger teddy fiskene som etterhvert har blitt nesten fullvoksne lever derimot alle i beste velgående. Jeg testet pH i går som lå litt over 7 (har pleid å ligge mellom 6,5 og 7, neppe de store endringene i det siste), ikke tegn til nitritt. Jeg skiftet ca 1/4 av vannet i går med kaldt + kokende vann.

Det har ikke vært noe mer rekedød i natt, men rekene er lite aktive. Jeg har testet ammoniakk, nitritt og pH i dag, alt ser fint ut.

Jeg lurer på om noen har noen forslag til hva som kan være årsak til frafallet. Plantene tålte mørkleggingen bra, kun javamose på en rot har blitt litt brunlig (fjernet den nå, men kan vel neppe være årsak til det aktuelle da nitritt og ammoniakk har fine verdier).
Mistanken min går direkte til varmt vannet fra vannkranen, ofte kan deg være skitt og lort i Varmtvannsberederen som ikke er helt bra for hverken folk eller dyr.
Kan være noe annet, men jeg tror det kan ha en sammenheng med vann fra Varmtvannsberederen.
Hvilke faktiske vannverdier har du i karet?
Har du noen planter i karet? Høres litt overbefolket ut...

Hvordan ser filteret ut? Slimete?

Tilsetter du noe plantenæring?
Har ikke noe mer eksakte vannverdier, bare at det var lite ammoniakk og nitritt og pHen som nevnt. Temperaturen er alltid 25 grader.

Jeg har også landet på at det må ha vært varmtvannet. Ingen flere døde reker nå, jeg har skiftet 1/4 av vannet i går også.

Jeg har mange planter ja, men er ikke så god på plantenavn. Plantene trives ihvertfall godt selv etter mørkleggingen. Filteret har alltid vært helt fint. Har tilsatt litt plantenæring tidligere, men ikke etter at svevealgene kom. Det har nok ikke vært overbefolket, fiskene er svært små (1/2-1 cm) og det er ikke noe særlig størrelse på rekene heller.

Det bir aldri mer noe annet enn kald vann fra springen ihvertfall. En red bee med egg døde dessverre også
Hvis du ikke har nøyaktige vannverdier, hvordan kan du da si at dem er lave?? Veldig merkelig, hva viste testen da?
Hva har du testet med da?
Husk, ett 30L er veldig lite og kan vannverdiene svinge veldig fort..
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap