Hva krever reker?

Lurer på å putte oppi en liten gjeng med reker i akvariet mitt. Men jeg vet så godt som ingenting hva som skal til for å få disse til å trives. Akvariet mitt er på 120 liter, ca 50 cm høyt ( Juwel Lido 120), og jeg har nettopp investert i LED belysning og CO2 anlegg for å få fart på plantene.

Jobber med å finne optimale vannverdier. De var da jeg målte i går pH 7,5, kh 5. Gh fikk jeg ikke målt fordi min nyinnkjøpte gh test virket ikke. Men jeg tipper den er mellom 7 og 10. Vannverdiene vil jeg prøve å justere når jeg bare lander på hvilken fiskebestand jeg til slutt vil ha. Ser uansett ikke ut som jeg klarer å få pH-en noe særlig under 7, så jeg får nok holde meg til fisk som ikke krever alt for surt vann.

Filteret er av innvendig type med 3-4 mm store ribber i innsuget.

Tenkte å prøve meg på noen reker som er enkle å holde, og håper noen hadde lyst til å forklare meg det aller mest nødvendige jeg bør vite før jeg løper til butikken.
Plussmedlem
Hva slags fisker har du tenkt deg? Dette blir da første og viktigste spørsmål...
De aller fleste fisk spiser det som passer i munnen, og reker passer i munnen på de fleste....

Ellers kommer kravene helt an på hva slags reker du har tenkt deg. Noen er lite kravstore, andre er veldig kravstore...
Har noen levendefødende og noen maller der nå. Men også en stim med dronningrasbora som neppe er så glad for det litt harde vannet jeg har nå, så noen må ut. Synes nok det er flest interessante fisker å velge mellom blandt de som skal ha noe bløtere vann, men det finner jeg nok ut av. Surere tror jeg ikke jeg får det uten å tilsette torv.

Vil ha reker som er lette å få til. Kanskje kirsebærreker er noe å tenke på. Virker ikke som om vannverdiene er så viktige ut fra det jeg kan lese på nettet.

Hva gjør jeg med filteret? Vil de forsvinne inn i det slik det er nå? Spiser de fleste fisk reker? Vil de yngle så mye at det blir et problem? Belaster de vannet, slik som for mange fisk gjør? Hvordan forer jeg dem?

Slike ting lurer jeg på. I det hele tatt plusser og minuser ved å ha reker i selskapsakvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap