Snegleegg på planter

Hei!

Jeg lurte på om det er mulig å fjerne snegleegg fra planter. Jeg kjøpte en pose med planter på auksjon. Da jeg kom hjem og skulle putte de over til (det helt sneglefrie) akvariet, så jeg mange klyser med gjemmosiktige snegleegg.

Spørsmålet mitt er: kan jeg legge plantene i en bøtte med vann og litt salmiakk? Vil snegleeggene klekke for det? Kan plantene bli skadet?

Er det evt en annen måte å bli kvitt sngleegg på utenom sneglegift?

Takk for alle svar!
Mente å lese at kobber er en fin måte å bruke. Legg plantene i en bøtte med vann og litt kobbertråd oppi. Sånn for sikkerhets skyld søk her inne så kommer det nok opp en del poster om det
Skal prøves )
Vet du hvor lenge jeg bør holde plantene i kobbervannet?
Er ikke sikker så prøv å søk på forumet
Her står det i et innlegg at planter kan ta inn kobber og lagre det i seg ganske lenge. I tillegg står det at hvis da en snegle spiser av planten, kan den dø. Det har ikke noe å si for meg da jeg ikke har snegler i akvariet. Men så står det at fisk kan dø/lide hvis kobberkonsentrasjonen kommer over 1,5ppm.

Så spørs det jo om planten kan slippe ut kobberet etter at den har badet i kobbervann, og evt. hvor mye den slipper ut. Kan prøve å finne litt mer info.

Hadde vært kjekt med en kobbertest nå, men tror ikke det er verdt å kjøpe for en plante til 20kr... Kanskje jeg bare skal skrape bort egg-klasene og putte plantene i akvariet så får det bare komme med noen snegler.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap