Uønskede snegler

For omtrent en måned siden så oppdaget jeg en snegle i akvariumet. Har siden da sett og plukket totalt seks snegler, og mistenker at det er ganske mange flere oppi der enn de jeg har sett så langt.

Noen få snegler er ikke noe problem men jeg er redd for at bestanden fort kan bli mye større. Er det noen som vet hva slags type snegle dette er og hvordan man blir kvitt de eller i alle fall begrenser bestanden?

Ut fra det jeg har lest på nett så er det en del metoder man kan bruke. Er det noen som har erfaring med disse og som vet hvilke av de som er mest effektive?

- Sette inn andre dyr som spiser sneglene (praktbotia, jegersnegle eller indisk kloreke)
- Legge ut spinatblad over natten som sneglene samler seg på slik at man kan plukke de på morgenen dagen etter.
- Redusere matingen/unngå overmating eller jevnlig rengjøre bunnlaget for å fjerne organisk avfall som sneglene spiser.

Setter pris på alle svar
Dette er vanlig skivesnegler også kalt pest snegler og formerer seg i en rasende fart. Så har du fanget 6 så har du sikkert 10 dobbelt der nå og kanskje enda flere enn det også. Mange synes disse er kanon å ha da dem spiser rester av mat, råtne planter osv mens andre synes dem er en pest og plage.
Som du skriver så vet du jo hvordan man blir kvitt disse, men jeg syns aldri det er en løsning å skaffe seg fisker som blir store til akvariumet og evt ikke passer til vannverdiene du allerede har.

Selv har jeg testet både mate mindre, indiske kloreker og jegersnegler og må si at jegersneglene var fabelaktig så de jeg valgte å beholde. Klorekene gjorde også en bra jobb, men tar større plass, kan nappe finner og selv bli skadet av enkelte arter. Jegersnegler legger kun 1 og 1 egg så det er enkelt å holde bestanden nede og mye lettere å gitt bort/solgt.
Hei. Siden de såkalte pestsneglene formerer seg så raskt har jeg hatt best erfaring med jegere. Jegersnegler fungerer veldig bra. De er billige og lette å få tak på, og de passer inn i de fleste kar (du trenger f.eks. ikke være bekymret for fiskene dine)
Takk for gode råd. Jeg har ikke lyst til å sette inn fisk som blir for store til akvariet mitt så det å bruke jegersnegler høres ut som en veldig god idé.

Skal se om jeg får tak i noen slike snegler. Kommer med en oppdatering når jeg ser hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Natalie Jansen
Reklame for plussmedlemskap