- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Lurt å ha snegle i akvariet?
Lurt å ha snegle i akvariet?
Jeg har null peiling på sneiler og trodde man måtte gjøre noe for å anskaffe seg dem, hvis man var interessert i det. Men nå har det plutselig dukket opp en i akvariet mitt! den er bitte liten, ca 5 mm og har sånn typisk sneglehus på ryggen. Litt rødlig, gjennomsiktig. Hvor kom den fra? Jeg tenker at den må ha fulgt med noen planter jeg kjøpte for 2 uker sida... eller at det den har utviklet seg fra fulgte med plantene. Eller er det et tegn på noe som har med vannkvaliteten å gjøre at den har utviklet seg? mange spørsmål... Først og frems lurer jeg på om jeg bør la den være eller fjerne den?
Postet 03.12.05 kl 10:05
Postet 03.12.05 kl 10:16
Godt å høre at det sansynligvis er en ufarlig type! Har fisket den opp i et glass mens jeg bestemmer meg for om jeg vil ha den eller ikke. litt artig også da! Men hvis den ikke gjør noe nytte for seg så er det kanskje dumt å la den få flytte inn? Det har gått hard utover plantene mine i det siste, det er spist store hull i dem, kan denne lille skapningen ha skyld i det? Jeg trodde det var mallene mine som var harde med plantene.
Postet 03.12.05 kl 11:51
Postet 03.12.05 kl 12:00
Postet 03.12.05 kl 12:09
Postet 03.12.05 kl 12:17
Noen snegler er det litt lurt å ha i akvariet, f.eks sandsnegler som lufter sanden og forebygger gasslommer. Eplesnegler er i tillegg til å være dekorative også et bra renovasjonsvesen. Du sparer deg litt slamsuging og luking ved å ha en regulert sneglebestand med denne miksen i akvariet. Så på spørsmålet ditt om det er lurt med snegler i akvariet er svaret ja. Hvis det er de rette sneglene.
Postet 03.12.05 kl 13:31