Lurt å ha snegle i akvariet?

Jeg har null peiling på sneiler og trodde man måtte gjøre noe for å anskaffe seg dem, hvis man var interessert i det. Men nå har det plutselig dukket opp en i akvariet mitt! den er bitte liten, ca 5 mm og har sånn typisk sneglehus på ryggen. Litt rødlig, gjennomsiktig. Hvor kom den fra? Jeg tenker at den må ha fulgt med noen planter jeg kjøpte for 2 uker sida... eller at det den har utviklet seg fra fulgte med plantene. Eller er det et tegn på noe som har med vannkvaliteten å gjøre at den har utviklet seg? mange spørsmål... Først og frems lurer jeg på om jeg bør la den være eller fjerne den?
etterbeskrivelsen din tipper jeg dette dreier seg om posthorn snegle de er ikke skadelige så lenge de er få i antall men de blir fort mange de spiser bla planter
Godt å høre at det sansynligvis er en ufarlig type! Har fisket den opp i et glass mens jeg bestemmer meg for om jeg vil ha den eller ikke. litt artig også da! Men hvis den ikke gjør noe nytte for seg så er det kanskje dumt å la den få flytte inn? Det har gått hard utover plantene mine i det siste, det er spist store hull i dem, kan denne lille skapningen ha skyld i det? Jeg trodde det var mallene mine som var harde med plantene.
det er litt nytte i den de spiser også alger....

viss edt ikke er mange av dem tviler jeg på at de har skylden i hullene
Da tenker jeg et jeg slipper sneglen oppi karet igjen jeg. den er jo litt artig også. Så får jeg heller luke ut hvis det blir mange av dem. Lurer fortsatt på hvor den kom fra...
Nybegynner
Lurer fortsatt på hvor den kom fra...

Neida, egentlig lurer du ikke siden du har svat på spørsmålet selv . Hvis du ikke vil ha snegler i karret må du finkjemme hver eneste nye plante som du setter inn i karret.

Sneglen i seg selv er lett å oppdage, men en klase med egg er det værre med.

Noen snegler er det litt lurt å ha i akvariet, f.eks sandsnegler som lufter sanden og forebygger gasslommer. Eplesnegler er i tillegg til å være dekorative også et bra renovasjonsvesen. Du sparer deg litt slamsuging og luking ved å ha en regulert sneglebestand med denne miksen i akvariet. Så på spørsmålet ditt om det er lurt med snegler i akvariet er svaret ja. Hvis det er de rette sneglene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap