Reker kommer seg inn i pumpa

Lurer på tips til å unngå at de små rekene kommer seg inn i pumpa.
Jeg har små blå reker. De er mange, og da jeg renser filteret, setter jeg pumpa i en bøtte med akvarievann, og flytter de små krabatene tilbake til karet.
Har leste et sted her inne om å sette nylon-strømpe foran innsuget. Har ikke prøvd dette enda, da jeg seg for meg at det blir knot?
Mvh Rosa
Plussmedlem
Hei, Rosa.

Nylonnetting (være seg strømper eller andre nylonprodukter) fungerer fint på særlig rørformede innsug.
Alternativt kan man bruke en finmasket forfilter - her er det flere materialer å velge i. De enkleste er laget av svamp, mens litt mer fancy forfilter er av aluminium.

En veldig enkel (men ikke spesielt vakker) løsning er å bruke kjøkkensvamper. Her må man bare passe på at de ikke kommer ferdig innsatt med såpe (de billigste er ikke det) og at man tilpasser svampen slik at det ikke blir for tjukt, da dette vil kunne blokkere innsuget helt.

Om man har filterinnsug av rist-typen så vil de ovennevnte tipsene kunne fungere der også. Hensikten er likefult å hindre rekeyngelen i å bli sugd inn i filteret.
Hverken strømper eller forfilter er spesielt knotete etter min mening.
Da fikk jeg den dytten jeg trengte for å prøve nylonstrømpe på pumpa. Jeg takk den rundt hele, og skar hull til sugekoppene og utblåsningen. Takk Viktor
Plussmedlem
Haha!
Ja, det funker det der også. Kjempemessig.
Masse små blå som er glade for å slippe turen i filteret nå.
Utvendid/innvendig pumpe..
Jeg har utvendig pumpe.

Jeg bruker svamp fra mindre Eheim pumper på innsuget. Med strips på enden. For å stenge enden..

Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap