Amanoreker og meksikansk dvergkreps

Hei, kunne tenkt meg noe mer spennende i akvariet. Har en 250 liter med keisertetra, corydoras, siamesiske algeetere, ancistrus og to blå acara, en voksen Blue electric og en ung vanlig blå acara.

Vil de være mulig med en gjeng amanoreker her og eventuelt noen meksikanske dvergkreps ? Tenker mtp acaraen. Har sett litt på disse da amanorekene har litt størrelse og krepsen er vel for små til å ta småfisk. Har småfisk mindre en 5 cm så lurer på om det går greit så lenge rekene og krepsene har fått litt størrelse

Har en bakgrunn overgrodd av javamose, en del planter og et par røtter, men tenker å få inn litt mer røtter og planter før evnt reker og kreps

Lurer også om noen som har erfaring med muslinger?
Plussmedlem
Hei!

Krepsen greier ikke ta friske fisk, så det går nok bra. Har hatt slike selv og de er ikke nevneverdig aggressive mot andre enn sine egne egentlig. Jeg vil dog ikke si at de nødvendigvis er verdens beste akvariekamerater med corydoras da cory'ene kan bli nærgående fordi de er cory'er. Men det går i de fleste tilfeller ok.

Mer tvilende til om ikke acara'ene vil synes amanoreker er finfin og kostbar snacks. Det er godt mulig at rekene greier å komme seg unna, og at eksempelvis en fullvoksen reke er for stor til at ciklidene ser på den som mat..
Når det er sagt så har jeg sett dvergguramier angripe kirsebærreker som var større enn dem selv og ta livet av dem.

Et annet punkt er at om rekene ikke føler seg komfortable og trygge, så vil de gjemme seg. Da forsvinner jo litt av poenget med å ha de, føler jeg.
Men du må nesten vurdere dette selv. Det kan gå bra, og det kan absolutt ikke gjøre det.

Har også hatt muslinger.
Det er en veldig givende opplevelse, men krever mer enn man tror.
Mange er av den oppfatningen av at de er litt som snegler, man bare hiver et par oppi akvariet og that's it, liksom.
Dette er dessverre ikke korrekt. De har langt mer spesifikke behov enn som så.

De er tungt spesialiserte filterspisere og man må derfor sørge for at man har nok føde av god kvalitet tilgjengelig. Det er ikke nok å bare knuse litt vanlig flak i mellom fingrene og tro at dette er nok.
Infusorier, grønnvann, spesialisert skjellfór og annet finkornet fór er nødvendig. Dette må i tillegg være tilgjengelig i store nok kvanta suspendert i vannsøylen slik at muslingene får tak i nok mat. Man må huske på at disse dyrene rører seg nesten ikke, så de kan ikke aktivt hente maten sin selv.

De er også veldig sårbare for svingninger i vannverdier, og tåler ikke oppløste metaller sånn som kobber i det hele tatt. Godt innkjørte og modne akvarium er nesten som et krav å regne hvis man ønsker slike.
De liker også litt kaldere vann enn en del tropiske fisker, men tåler greit 24-25 grader. PH'en må være over 7 og det må være litt hardhet på vannet slik at muslingene kan ta opp kalsium og bygge skjellene sine.

Et annet punkt det er viktig å huske på er at om en musling skulle dø, så vil den veldig hurtig forårsake ammoniakk og nitritt-topper som vil kunne ta livet av resten av innbyggerne i akvariet ditt.

De bør absolutt ikke være sammen med kreps, selv ikke meksikanske dvergkreps. Ciklider er heller ikke å anbefale, men sannsynligheten for at det går bra er vesentlig større enn med kreps.

Dette ble veldig pekefinger, merker jeg. Det var ikke intensjonen å skulle være så belærende, men det er viktige punkter å huske på når man skal kombinere arter som normalt sett kanskje ikke bor sammen.

Krepsen tror jeg kan fungere greit, bare sørg for godt med skjulesteder så burde det gå bra.
Muslingene også om du dropper krepsen, og ivaretar de litt spesielle behovene deres.
Rekene vet jeg ikke. Her må du i så fall prøve deg fram med å kjøpe et par og se om de får være i fred.

Håper dette var noe til hjelp, Sondre.


Hovedart
Sondre Kalfoss
Hei, kunne tenkt meg noe mer spennende i akvariet. Har en 250 liter med keisertetra, corydoras, siamesiske algeetere, ancistrus og to blå acara, en voksen Blue electric og en ung vanlig blå acara. Vil de være mulig med en gjeng amanoreker her og eventuelt noen meksikanske dvergkreps ? Tenker mtp acaraen. Har sett litt på disse da amanorekene har litt størrelse og krepsen er vel for små til å ta småfisk. Har småfisk mindre en 5 cm så lurer på om det går greit så lenge rekene og krepsene har fått litt størrelse Har en bakgrunn overgrodd av javamose, en del planter og et par røtter, men tenker å få inn litt mer røtter og planter før evnt reker og kreps Lurer også om noen som har erfaring med muslinger?


Hvis du finner en Hovedart. Så kan du søke på vannverdier, og størrelse på karet. Så får du mere en nok spennende arter å velge mellom. Kansje for mange....

Hvis du tester kranevannet ditt. Og velger arter utifra det. Vil du unngå de fleste tabbene, vi har gjordt. Med å jage vannverdier, bare for å se en masakre!!

Tror dem fleste med erfaring her. Vil kjenne seg igjen i det........!?!!

Lykke til!!!

Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap