Snegler ut av det blå

Hei!
I går kveld stoppa pumpa i akvariet mitt. Den har fjusket litt i det siste men får ny om et par dager så det ordner seg. Men da jeg skrudde på lyset nå på formiddagen og skulle bytte vann og ordne pumpa, oppdager jeg flere små snegler rundt på glasset. Jeg har funnet 6 til nå. De største er på ca 1 cm og har lange spisse skall. Jeg kommer fram til at dette må være malaysisk sandsnegle. Eller kan det være noe annet? Er det noen som har erfaring med at slike bare dukker opp? Leser jo at de er flotte snegler å ha siden de vender på sand å spiser rester. Men kan de bli et problem? Jeg har bare ancistrus som bunnfisk å disse spiser jo ikke snegler. Noen som har tips?
Det kan være at de kommer opp fra sanden og søker oppover pga mindre oksygen i vannet, som følge av pumpestansen.
 
Ja det var det jeg og tenkte. Har byttet vann og ser at di slipper seg ned og bynner å grave seg ned i sanden igjen. Tror jeg kan konkludere med at det er malaysisk sandsnegle da. Værtfall ut i fra det jeg leser om den her. Kan de bli et problem siden di tydeligvis har formert seg her?
Plussmedlem
Hei!

Malaysiske sandsnegler dukker ikke opp av seg selv, så jeg vil anta at utstyret ditt er brukt?  Eller du har fått planter, dekor eller annet av en annen som har sandsnegler. Hvis ikke, så er det ikke sandsnegler. 

De artene som vanligst dukker opp "av seg selv" er damsnegler, blæresnegler og toppluesnegler. Det er ikke toppluesnegler, da disse aldri blir 1 cm store. De to andre typene kan godt bli ganske store, hvis forholdene er gode. 

Snegler er flotte vesen i seg selv, og hvis det er sandsnegler så er det absolutt flinke til å vende sanda og til å bryte ned avfall. 
Alle sneglene kan formere seg raskt. Dam- og blæresnegler legger konstant små eggsekker rundt om i akvariet, mens sandsneglene bærer eggene under kanten på sneglehuset til ungene er store nok til å klare seg selv. 
De kan fort bli veldig mange hvis mattilgangen er god. 

Personlig synes jeg ikke å kjøpe sneglespisere er en god løsning, med mindre man ønsker det sneglespisende vesenet utover det faktum at de spiser snegler. Da må man være forberedt på at de fort utrydder sneglene og så må man mate dyret med andre ting etterpå. 

Dam- og blæresneglebestanden kan holdes nede ved å holde akvariet skikkelig rent. Noen uker med slamsuging og gode vannbytter fjerner næringsgrunnlaget og da vokser de simpelthen ikke opp. 
Sandsnegler må fjernes. Så lenge de er få og de finner mat i sanda så holder de seg der og man ser de veldig sjelden. Men blir det lite mat så kommer de opp. Jeg pleier å fjerne snegler som henger på glasset litt nå og da. Det er stort sett nok. 
Takk for svar!
Jeg tror dette må være strandsleger da de ikke ligner noen av de andre artene du nevner men er helt like di bildene jeg finner av sandsnegle. Også er det vel bare sandsnegle som graver seg ned?
Utstyret mitt er ikke brukt, har hatt det samme i flere år. Men et par av plantene i karet har fulgt med i poser med fisk. Så jeg tipper at det har vært sandsnegle i et av de akvariene jeg har kjøpt fisk fra. Jeg kommer nok uansett ikke til å kjøpe sneglespisende fisk kun for å bli kvitt dem. Men de er i utgangspunktet ikke et problem med mindre de blir veldi mange?
Plussmedlem
Det der er sandsnegler ja. Nei, de er ikke problematiske. Tvert i mot.
De er definitivt snegler
 
 
 
 
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap