Spørsmål om viftereke

Finnes det noe mulighet for at jeg har yngel fra viftereke?
Leste jo at det skal være så og si umulig. 
Disse små ligner veldig synes jeg.
Har flere store viftereker og mange Neocaridina blue(disse er alt fra mørk blåsorte til vanlig sterk blå til flekkvis blå. Det skal også bo en rød reke i samme størrelse som disse som fulgte med noen planter en gang. Ellers har jeg dvergkreps også. En av hvert kjønn. 
Babyene til de blå er jo tydelig blå fra de er bittesmå. 
Disse jeg lurer på er det ikke tegn til blått på og de har en stripe på ryggen. De er såpass små at jeg (som har rotet bort brillene mine også) ikke klarer å se om det er noen vifter der.😅

Skal prøve å få lagt ved bilder her, må beklage dårlig kvalitet, det er håpløst å få zoomet inn godt nok. 

 
Plussmedlem
Hei, Cathrine.

Det er nok ikke vifterekeyngel nei. 
Viftereker bedriver det som kalles primitiv formering, noe som innebærer at rekelarvene tilbringer en tid i saltvann før de migrerer tilbake til ferskvann. 
Viftereker vil kunne pare seg og utvikle rekelarver i et ferskvannsakvarium, men larvene vil dø etter kort tid. 
Viftereker har blitt avlet i fangenskap, men bare hos noen som virkelig har gjort en bevisst innsats og emulert den naturlige prosessen. Det er umulig at det tilfeldigvis skjer i ferskvann.

De små rekene du har observert er garantert Neocaridina. Selv om foreldrene er farget, vil de kunne produsere yngel som fargemessig ikke likner på foreldrene. Du har i tillegg flere fargevarianter av Neocaridina sammen og disse vil ukritisk blande seg med hverandre. Dermed vil du kunne veldig mye forskjellig etter hvert alt etter hvilke gener disse rekene bærer.

Hvis man ønsker å holde fargelinjene "rene" bør man ha de forskjellige fargevariantene hver for seg og luke vekk individer som ikke har den ønskede fargen. Når det er sagt så vil yngelen tidvis kunne endre litt farge etter hvert som de vokser til, men starter de som hvit/grå så ender de som oftest opp som det senere også. 

Personlig så er jeg ikke så nøye med å ikke blande fargevariantene på butikkjøpte reker. Reker er fantastiske vesen og et herlig tillegg til hobbyen. Da får det så være om noen av dem ikke skulle tilfredsstille min estetiske sans. Live and let live. 
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap