Mountain rock reker.

Jeg fikk i en annen tråd spørsmål hva Mountain rock reker var og om jeg kunne ta bilder av dem til basen. Jeg tok utfordringen, men først tenkte jeg at jeg burde finne mer ut om dem... Det jeg fant ut var egentlig litt skuffende. Kjært barn har mange navn og det jeg har ser ut til å være helt vanlige viftereker... Ok de er fine, så for all del.

Noen andre som har hørt det navnet på dem? Eller bør butikken komme opp med en god forklaring?

PS
Julenissen kom med penger til digitalkamera, så nå blir det nok for mange bilder snart...
Etter at jeg stilte spørsmålet Googlet jeg litt på ordene selv.

Det er ganske vanlig å kalle vifterekene for dette. Er det vanlig viftereke eller gabonensis?
Det er nok helt vanlige viftereker ser det ut til.

Det som er litt spennende er diskusjonen om farver og rang. Den av rekene mine som har tatt den beste plassen, ved utblåsningsrøret, er også den eneste som er rød. De to andre er normal "kommunebrun" farvet.

Så til tross for liten emperi vil jeg postulere en hypotese som understøtter spekulasjonene i profilen. Farvene har med rang å gjøre.
Viftereker er jo flotte Også tar de ikke fisk.
Jeg er ikke enig.
Jeg har en slik mountain rock reke, og viftene er mye mye mindre enn på de vanlige vifterekene jeg har sett til nå. Den plukker mat fra bunnen med vitene sine og har ikke lange følehorn slik viftereka har, kun svært tynne og ganske korte.
Legger ved bilder.
Bra bilder Anette!

Ja du er inne på noe der. Jeg kom også over noen "nye" reker med vifter i en butikk. De visste selvsagt ikke navnet på dem. Kan minne om de du har der. Jeg tok noen bilder i butikken.
Jeg har ikke lagt merke til at min har slike røde øyne, men den du har fotografert er forøvrig omtrent lik min.

Min ble kjøpt inn på Jan Holt som "steinreke"
Hmm da skal jeg innom butikken og brumme litt, men bare litt... jeg er en snill fyr. De rekene jeg kjøpte som Mountain Rock er viftereker, så lærdommen er sjekk ut før man kjøper. Skjønt viftereker er kule de også.
Bjarne
Bra bilder Anette! Ja du er inne på noe der. Jeg kom også over noen "nye" reker med vifter i en butikk. De visste selvsagt ikke navnet på dem. Kan minne om de du har der. Jeg tok noen bilder i butikken.

Hei jeg har 2 av disse, prøvde og finne navnet på dem, men butikken viste ikke selv. hmmm så kan dette være steinreke da ?
Flotte reker

Gleder meg til ny rekeforsending på Torsdag
Dere har helt klart fotografert samme rekeart.

Kan det være Atya margaritacea? Det var den eneste jeg fant som lignet noe.

Nei, det er definitivt ikke denne.
Var redd for det. Får håpe arten dukker opp på WIRBELLOSE etterhvert.
Jeg har prøvd å søke litt etter Rock shrimp og Mountain rock shrimp - og endte opp med oppskrifter på rekesalat..

Akk...
Når man søker på det som er rekerelatert er aldri majonesen langt unna.
Håvard Støre Andresen
Når man søker på det som er rekerelatert er aldri majonesen langt unna.

mmmmm majo :P
Mountain Rock reke har det latinske navnet Atayopsis mollucensis.....
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap