Sneiler

Tenker på å anskaffe meg noen eplesneiler, men da må jeg vel tilsette calsium? Ihverfall vis dem skal leve en stund.
Hvor mye bør calsium nivået ligge på?
Har drevet med saltvannskarr før, skal nivået ligge like høyt i ferskvannskarr?
Vil calsiumen på virke andre vannverdier?
Håper noen kan svare på dette.
nei du trenger ikke og tilføre kalsium...kalsiumen vil på virke hardheten av vannet...

de lever ikke lenger hvis du ekstra tilsetter kalsium de får bare fastere og mer solid kjell..ekstra tilsetning av kalsium er bare nødvendig så lenge du har sneglespisende fisk i karet
Nei, dette er ikke helt riktig..
Her i Osloområdet må jeg tilsette kalk for å heve hardheten i vannet. Gjør jeg ikke det smuldrer sneglenes skall bort og de dør for meg.. Dersom vannet ditt er veldig bløtt (lav gH) kan dette altså være nødvendig om du vil ha dem lenge.
Det tipset jeg fikk var å tilsette spinat, for å sikre "trivselen" til sneilene. Spinat inneholder visstnok en del kalsium.

Så innimellom fores diskusen med oksehjerte blandet med spinat. De griser såpass at det alltid blir litt igjen til "vanngribbene" les sneilene.
Fiskene får bra næring, sneilene får kosttilskudd.
anette
Nei, dette er ikke helt riktig.. Her i Osloområdet må jeg tilsette kalk for å heve hardheten i vannet. Gjør jeg ikke det smuldrer sneglenes skall bort og de dør for meg.. Dersom vannet ditt er veldig bløtt (lav gH) kan dette altså være nødvendig om du vil ha dem lenge.
|psss kjører snegler i amazon biotop med ph på 4.5 gh på 0 og kh på null her trives sneglene som hjuling
Jaja, jeg har også Gh 0 og mine smuldret bort fram til jeg begynte å tilsette kalk.
ja
|psss kjører snegler i amazon biotop med ph på 4.5 gh på 0 og kh på null her trives sneglene som hjuling

Svært heldig du da.

Man bør tilsette kalk i vannet dersom vannet er veldig bløtt, hvis ikke vil skallet etterhvert smuldre opp og sneglen dør - som mange her har erfart.
Men hvor mye kalk/calcium bør jeg tilføre? Har et karr på 212 liter, skal calsiumen like høyt som i saltvann?
Kan jeg ha prakt Botia sammen eple sneiler, eller vil den spise dem opp?
Her hos meg prøver jeg å holde GH på omtrent 10 - 12 - da det også passer for fisken min. Da ser sneglene ut til å klare seg fint her i hvertfall.
Ken Myrseth
Men hvor mye kalk/calcium bør jeg tilføre? Har et karr på 212 liter, skal calsiumen like høyt som i saltvann? Kan jeg ha prakt Botia sammen eple sneiler, eller vil den spise dem opp?

Prakt Botian er meget glad i snegler..
Hei
jeg bruker Tetra PlantaMin, dette er gjødsel til planter, men inneholder calsium. funker for meg og mine snegler
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap