Hvor mange reker?

I 30 litern 3 kuhlii ål + ancistrus, og noen platy yngel til oppfeiting.

Har lyst til å ha en litt annerledes innhold her pga størrelsen og satser på reker. Kjøpte den siste viftereka de hadde i butikken i går, og tenker på å skaffe fler.

Går det an å kombinerere med feks enten amanoreke, rød krystallreke eller kirsebærreke?

Har jo helst lyst på reker som er litt fargerike.

Altså,
1. kan de holdes sammen,
2. hvor mange forskjellige sorter er det fornuftig å satse på
3. og hvor mange bør det være av hver sort for at de skal trives.

Har en rot, noen småstein, en liten keramikk potte, og noen planter der, samt innvendig rena svampfilter.
Det går helt fint. Regner med at du vil fjerne Ancistrusen etterhvert.

Med tanke på størrelsen på akvariet ville jeg hatt 5-10 av hver art eller omtrent 20-30 reker tilsammen. Vifterekene blir altfor store for en 30 liter, men det tar tid.

Rekene du har nevnt er ikke nært beslektet og vil ikke krysse seg.
Håvard Støre Andresen
Vifterekene blir altfor store for en 30 liter, men det tar tid.

Er det da greit å ha dem i et selskapskar når de har vokst seg ut herfra eller vil de bli oppspist av ildbukparet?
Det tør jeg ikke svare på.

Store ciclider kan være stygge mot reker. Det er uansett lenge til viftereka vokser ut av akvariet. Hvis den i tillegg mangler viftene spørs det om den vil greie seg mer enn noen dager.
Håvard Støre Andresen
Det er uansett lenge til viftereka vokser ut av akvariet. Hvis den i tillegg mangler viftene spørs det om den vil greie seg mer enn noen dager.

Etter nærmere studium i dag fant jeg ut at han/hun hadde viftene i behold heldigvis!

Den ligger fortsatt på utstilling og er lett å studere. Var vel litt skremt i går etter å blitt fanget og transportert hit.

Det er bra at den ikke vokser så fort, har en tid å nyte den her på. Vises jo godt i 30 litern. Vil nok forsvinne mer i 250 litern.

Takk for hurtig og informativt svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ingolf Steffensen
Reklame for plussmedlemskap