Skadet tigersnegle

Oppdaget plutselig at en av tigersneglene mangler tuppen av sneglehuset. Det er ca 2 uker siden jeg kjøpte dem.

Kan han leve lenge med denne skaden?
Legger ved bilde.
Regner med at den kan leve med den lille skaden-har selv noen sneiler jeg kjøpte som har godt i for "mykt" vann og har skaddete hus-men har man sneiler så bør man få opp Ghen,så sneilene kan bygge fine hus-vet jo ikke vor høy Gh du har da-men jeg kjøpte flere veldig småe sneiler som nå har vokst endel og dem bygger kjempe fine sneilehus og jeg har en Gh på mellom 13-16.
Er et tegn det å sneien dn at den enten går i for "mykt" vann eller at den har gjordt det. Sneilehusa blir veldig porøseav det, oggårlett istykker.
Det var godt å høre at den kan leve med denne skaden.

Gh er nok kun rundt 3 i det karet. Bruker ikke tilsetninger i 30 litern, men må vel kanskje revidere dette. Det skal jo så lite til av gips for å øke GH i 30 liter, derfor har jeg holdt tilbake. Skal prøve meg fram ved neste vannbytte.

Tilsetter natron og hobbygips i 250 litern for å få bedre verdier, men det er jo litt lettere når akvariet er litt større.

Skal skaffe flere reker til dette karet over helga, så GH må vel opp uansett.

Jepp, det beste blir helt klart å øke Ghen, men som du sier lettere i et stort karr-men dugreier det fint i 30 literen også, bare du prøver deg fram litt.
Har 2 karr jeg, 212 liter og 180 liter-og en plast dunk på 50 liter som jeg lager vann i og bruker til vannbytte. Bedre å tilsette ting og tang i plastdunken en rett i karret-for da blir vannet som tilsettes/byttes nesten likt hver gang. Og GHen holder seg stabil.
Så kanskje du skal skaffe deg en plastdunk og blande vann i den-Bare et forslag.
Er det ikke kalsium de trenger når skallet blir porøst da?
GH er jo mineraler, så jeg skulle tro KH var viktigere å få opp?

I snegletanken min har jeg puttet oppi tomme, hvite skjell som jeg fant på stranden en gang. De går sakte med sikkert i oppløsning i vannet, og jeg har sett sneglene "beite" på dem. Jeg tror (min egen teori, vet ikke om det er tilfelle) at de faktisk selv gnager i seg litt kalsium som de trenger, dersom det finnes tilgjengelig (som f.eks. i form av gamle, tomme skjell og sneglehus). Men det bør være høy nok KH i vannet også selvsagt.

I mitt kranvann er KH på bare 1, så derfor blir alle sneglene porøse i skallet med tiden om jeg ikke tilsetter noe i vannet.

Skjell, og koraller for den del, er av calsiumkarbonat.
Å bruke skikt i akvariet, vil både påvirke Gh og Kh.

Sneilene bruker natrulig nok calsium til å bygge skallene, mens karbonatet i skjellene vil øke Kh.
Dette er en av grunnene til at mange velger å bruke skjellsand i akvarier der man ønsker høye verdier av både Gh og Kh

Forøvrig: Gh er den samlede verdien av Kalsium og Magnesium oppløst i vannet, mens Kh er samlet verdi av karbonater i vannet.
Bare om noen skulle lure
Er nok Ghen som er viktig for godt skall bygging(kalsium og magnesium) er Ghen, er jo kalsiumen sneilene bruker til skall bygging da-magnesiumen er bra for plantene.
Skjell/koraller
Grunnet påbegynt Co2 tilførsel i karene mine, har Ph'en svingt noe ned. Derfor tenkte jeg på å øke Kh'en til 4 - 5 for å holde Ph'en stabil.

Så hvor får jeg tak i skjell/koraller på denne årstiden og hvor mye av det skal jeg bruke i en 64 L?
Kjeksen
Grunnet påbegynt Co2 tilførsel i karene mine, har Ph'en svingt noe ned. Derfor tenkte jeg på å øke Kh'en til 4 - 5 for å holde Ph'en stabil. Så hvor får jeg tak i skjell/koraller på denne årstiden og hvor mye av det skal jeg bruke i en 64 L?

Blir jo meget OT dette, så ut over dette svaret, er nok det beste å starte en ny tråd

Det vanligste er nok å kjøpe skjellsand på felleskjøpet, til slik bruk. Litt skjellsand blandes med bunnsubstratet, og så har man noe som booster opp både gh og kh lenge.
Jeg ville startet forsiktig, med 100-200gram, gjerne i en strømpe til å begynne med, for å se hvordan denne påvirker vannet ditt Øk eller senk menge etter behov
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap