Finnes det små reker e.l. som kan gå i bolle?

Spørsmålet sier seg selv. Har en 5 L. bolle som står her med bare grus og vann - i morgen kommer tre mosekuler for dekorasjon. Har ikke målt noen vannverdier enda, siden jeg ikke skal putte noe oppi med det første, men det er nok gH og kH 0 og pH rundt 6 (standard Oslo-vann).

Finnes det noe jeg kan putte oppi der?
Tror den skal stå noen dager før du putter fisk i den. Det eneste jeg har hørt at man kan ha er gullfisk eller kampfisk. Jeg har hatt god erfaring med begge deler. Men det er mulig at man kan ha noe annet også.
Det er veldig vanskelig å holde stabile vannverdier i en så liten bolle. 5 liter er jo ingenting og det skal da ingenting til før alt går på trynet heller :-/

Endel reker er ømfintlige for bl.a. nitritt, noe som en 5-liters bolle vil være utsatt for.

Hva med å bare ha bollen med vann og planter som dekorasjon? Finn på et artig oppsett som er fint å se på?

Jeg lagde "ørken" i bollen min en gang. Hadde i sand og grus og plantet kaktuser oppi der. Ble skikkelig stilig! (Dårlig med vann da, men... )
Jeg har hatt fisk i denne bollen før. Med langt mer gode og stabile vannverdier enn jeg så langt har hatt i akvariet. Jeg ser ikke for meg at det blir noe problem med de rutinene jeg allerede har inne i systemet. Men dette hører ikke til det jeg spurte om. Å putte en -gullfisk- i bolle kunne jeg aldri funnet på å gjøre.

Jeg lurte på om det finnes reker e.l. som er små nok til 5 liter, fordi jeg har fått beskjed av folk på div. forum at reker kan være fint å ha i den. Da lurer jeg på hvilke.
Lealaus
Jeg har hatt fisk i denne bollen før. Med langt mer gode og stabile vannverdier enn jeg så langt har hatt i akvariet. Jeg ser ikke for meg at det blir noe problem med de rutinene jeg allerede har inne i systemet. Men dette hører ikke til det jeg spurte om. Å putte en -gullfisk- i bolle kunne jeg aldri funnet på å gjøre. Jeg lurte på om det finnes reker e.l. som er små nok til 5 liter, fordi jeg har fått beskjed av folk på div. forum at reker kan være fint å ha i den. Da lurer jeg på hvilke. :-)

Å ja, da må jeg melde meg ut
Kanskje jeg formulerte meg litt feil, da.

Jeg mente å vise at; nei, det finnes ikke små reker som bør gå i en bolle på 5 liter. Jeg ville ikke anbefale å ha levende dyr i en beholder som er under 15 liter i alle fall.
OK. Da finnes det etter din mening ikke noe som kan gå i bolle. Vi deler ikke samme mening, men jeg respekterer svaret du kommer med nå. Så får vi se hva det blir til.
Lealaus
OK. Da finnes det etter din mening ikke noe som kan gå i bolle.

Det var ikke det jeg sa.
Det finnes boller som er langt større enn 5 liter! Det finnes boller man kan sette filter og alt annet som trengs i for både fisk og reker.

Problemet her er at beholderen din er på 5 liter. Om den er firkantet eller rundt bryr jeg meg egentlig ikke så mye om - det er alt for lite volum for levende dyr.
Ja - det er min mening, og du trenger ikke å dele den, selvfølgelig Men ikke vri på det jeg sier likevel
Jeg vred ikke, det var slik jeg leste det. Men OK, da ble det litt bedre (jeg trodde nemlig du var en av de som mener det er helt greit at de går i en kaffekopp, så lenge den er firkantet, henviser til annet forum )
Ingenting galt med formen på en bolle. Rekene bryr seg ikke om beholderen er firkantet eller rund.

I en stor bolle kan man gjerne ha reker. Mitt minste rekeakvarium er på 15 liter der holder jeg for øyeblikket 5 kirsebærreker. Dette kunne like gjerne vært en bolle på 15 liter.

5 liter er etter min mening for lite selv for reker, men det er ikke umulig å få til. Rådet blir derfor at du bør la være.

Inaktiv bruker
Spørsmålet Leailaus blir vel heller, har du lyst på å holde noe levende i en 5 liter??
Du vet da at sjangsen på at det går galt er stor, og selv om det bare er fiskepinner og reker vi driver med her på forumet, så er det jo et liv da.

Enig med Håvard, det er ikke noe etiske eller fysiologiske forskjeller på å holde levende liv i en 15l firkant eller en runding ) Liter er liter

Spørsmålet fremdeles blir om du er så erfaren at du mestrer en 15 liter
Som et ps, jeg har vel 10 -15 stk 12 liter, men jeg mestrer det, hmmm

Når jeg blir skikkelig gammel og går med hvit stokk, da skal jeg ha en 20 liter bolle med guppy, og da er ringen sluttet (og en ring er jo rund
Svein
Nå har spørsmålet mitt tatt en heelt annen vinkling enn det jeg spurte etter, men for å svare: Jeg har hatt langt større hell med bollen så lenge den stod oppe enn med akvariet. Jeg hadde stabile verdier, dvs. ikke målbar nitritt, pH 7, gH 14 og kH 2 (dette ble sjekket 2 - 4 ganger pr. uke). Skiftet 1/2 vann 2 ganger pr uke. Hadde også stabil tempratur på 23 grader fordi jeg foretrekker å ha det hett i casa del Lealaus. Men jeg har fattet poenget deres.

Svein A: Jeg vet at du er langt mer erfaren enn meg, men så vidt meg bekjent (i følge hjemmesiden din) har du fisk på 4L. Gamle godteriesker.

Men, avslutt dette nå. Jeg har fått svar på spørsmålet mitt, jeg trenger ikke mer flisespikking.
Inaktiv bruker
Meget bra at du har fattet poenget, da har du tenkt og kommet et skritt videre

Lykke til med hobbyen din
Svein
Det har jeg vel for øvrig gjort hele tiden.
Flere ganger de siste dagene har du fått kyndige og gode svar på spørsmålene dine.

Du reagerer med irritasjon og kverulering på svarene du får fra habile akvarister. I fremtiden skal du heller vise takknemlighet når erfarne akvarister gjør seg bryderiet med å hjelpe deg.

Tilfeldig bekjentskap
© Kim Weflen aka akvafil
Reklame for plussmedlemskap