Fant en snegle i mitt akvarium!

Et lite spørsmål omkring snegler som dukker opp i akvarium. Jeg fant en liten brun snegletass som snek seg oppover ruta på akvariet mitt her i dag. Skal jeg la den være, eller ta den ut? Jeg regner med den kom med plantene, siden jeg har et ganske nytt kar. Er de nyttedyr eller skadedyr? Hvordan kontrollere mengden evt? På forhånd takk for svar
Ta en titt i snegle- og skalldyrbasen og se om du kjenner igjen noen der
Snegler er helt natulig å ha i akvarium, men det er ikke alle arter som er like velkomne. Det kommer altså helt an på hvilken snegle det er du har
Min erfaring er at de fleste snegler som bare dukker opp, hels bør fjernes. Det du risikerer er at de spiser levende planter. Noen er også i stand til å bli et problem i kraft av sitt antall.
Tone Andreassen
Ta en titt i snegle- og skalldyrbasen og se om du kjenner igjen noen der :-) Snegler er helt natulig å ha i akvarium, men det er ikke alle arter som er like velkomne. Det kommer altså helt an på hvilken snegle det er du har :-)

Hmm, ja, jeg tittet, men fant ingen som lignet... Tittet på den nå. Den har sneglehus som er brunt med lyse prikker og vridd som en softis (uff, hehe, men fant ingen bedre forklaring).
Det høres ut som en såkalt "blæresnegle" eller "pestsnegle". I så fall ville jeg fjernet den, for disse spiser på planter.
Tusen takk!! Den har vandret til de evige sneglehimler nå
Kan fort dukke opp flere siden, bare at de er veldig, veldig små ennå...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap