Hamskifte

Den ene reka mi (Skal visst være Børstekloreke etter det jeg har fått beskjed om) har begynt sin tilværelse i karet mitt med å skifte ham bare timer etter den ankom. Vet at det er helt normalt, men hva bør jeg gjøre med den gamle? Regner nesten med at de vil ta seg av den etterhvert, eller bør jeg heller bare fjerne den? Kan f ex stresset av transporten hjem til meg ha vært med å utløse dette?
Absolutt. Jeg fikk noen fra Thailand nettop. Nesten alle skiftet ham samtidig, så det var nok stresset som utløste det.

Jeg pleier å la skallet ligge siden rekene gjerne spiser det. Har forstått det slik at dem trenger å resirkulere endel viktige mineraler fra skall. Skallet forsvinner veldig fort.

Legg forresten merke til at denne arten trenger hardt alkalisk vann. Dette er viktig.
Tja...den overlevde ikke virker det som...lå stille lenge, jeg tenkte at den bare lå og gjemte seg mens skallet hardnet, men når regnbuefiskene er borti og pirker såpass hardt at den havner på ryggen og blir liggende tror jeg trygt jeg kan konkludere med at den ikke har overlevd. De to andre ser imidlertid friske og raske ut så vidt jeg med mitt utrente øye kan se. Hunnen har stort sett ligget under rota, mens hannen har vært og lusket rundt omkring i plantene, men også den har ligget mye i ro (er de nattaktive disse mon tro?)

Har ikke sett noe tegn til hamskifte på de andre (ennå).
De er sånn middels sky. Hos meg er det alltid noen fremme, men jeg har ganske mange.

Jeg pleier å knuse en posthornsnegle til dem i ny og ned. Sjøldau fisk hiver jeg også oppi til dem. Har inntrykk av at dem liker å spise ganske mye.
Ser ut til at hannen har funnet sin plass i kokosnøtta og hunnen under rota, men nå er de faktisk framme litt mer. Når det gjelder hardheten var det veldig vanskelig å bestemme det sikkert, men jeg måtte bruke 8 dråper før vannprøven i det hele tatt begynte å få en farge som minner om grønt, som testen min skal være når jeg har rett verdi (merke Sera, vet ikke om andre merker funker på samme måte). Tror jeg tar turen innom Kilden på mandag og shopper de to siste de hadde av de rekene da jeg kjøpte mine første...hvis de ikke er snappet opp av noen andre da.

Forresten, når disse brekker følehornene eller hva det heter, eller et bein, da vokser de ut igjen, som hos krabber, gjør de ikke?
Ved hamskifte erstattes tapte lemmer. De nye lemmene er mindre enn de opprinnelige.

Kan du se noen egg enda?
Har ikke sett så mye etter, men har ikke sett noe nei. Men hvordan er det med reker, produserer de egg "uansett", eller må forholdene være slik og sånn for at de skal gjøre det?
Forholdene må være sånn noenlunde for at voksenrekene skal oveleve. Hvis de lever vil de produsere egg.

Mitt inntrykk av denne arten er at de skal spise mye. Når det gjelder vannet skal det selvfølgelig være rent og giftfritt, samt hardt og alkalisk.

Oppdrett skal være svært enkelt hvis man har begge kjønn.
Håvard Støre Andresen
Oppdrett skal være svært enkelt hvis man har begge kjønn.

Gjelder dette denne arten spesielt eller reker generelt?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap