Innkjøpt snegl. Hva er det?

Navnet stod jo på lappen i butikken, men jeg trodde jeg fant den her, så jeg skrev det ikke ned.
Den har spisst hus (som en sandsnegle), er gul/gulbrun i bunnfarge, og har masse brunt i mønster på huset. Hele huset er fullt av korte tagger med 1-4 mm mellomrom. Min er ca 2,5 cm lang, men de lengste i butikken var nok nærmere 4 cm lange. Sneglen er mørk brun/svart og har langt, bredt "ansikt" og et par korte antenner som såg ut som om de var festet der "ørene" skulle ha vært (om man sammenligner med sau, jeg synes ansiktet lignet litt på en sau...)
Jeg sjekka jo ikke ut noe om sneglen på forhånd, men den sto i et kar med temmelig like vannverdier som jeg har, så det går nok bra.
Den startet livet sitt hos meg med å dykke ned i sanden, men etter en time eller to kom den fram. Det virker ikke akkurat som om de er spesielt livlige. Min er på samme plassen som da han kom til me i ettermiddag, og nå er jo klokka ca 0.00. De i butikken lå i en klynge i ene hjørnet, så jeg tipper på at de ikke vandrer mye rundt. De rørte seg ikke mens jeg var i butikken...
Taggtornsnegle - Pachymelania Byronensis
Du har kjøpt dem hos Zoohandel Molde nede ved kaia nå nylig?

I såfall er karet merket med: "Taggtornsnegle - Pachymelania Byronensis"
Helt riktig!
Hvordan gjettet du det? Er du i Molde ofte? Jeg har da den brune varianten, tydligvis. De gule så også kule ut, men brunt er mer naturlig
Jeg er innom den butikken et par ganger i uka tenker jeg.
Denne uka veit jeg de fikk inn to typer snegler (jeg var faktisk der og hjalp til med utpakkingen av bl.a. disse sneglene)
- og "taggtornsneglen" hadde jeg notert meg for å forsøke å finne ut litt mer om.
Synes de så litt kule ut
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap