Reker vs alger :)

måtte bare poste den her og ettersom det er her rekefolket holder til og dette innegget har så bra annimasjoner av effektive reker
Troe jeg bare MÅ ha reker!!!
Heeelt utrolig Reker er fantastiske!
Ser ut som om mesteparten av mine små er blitt offer for sultne regnbuefisker, har vært vitne til det etpar ganger Kan vi gjøre noe for at de skal være mindre interessert i dem? De var etter dem umiddelbart etter at jeg slapp dem oppi. Egentlig ikke noen bombe da men...
Mye planter og gjemmesplasser er nok det eneste som hjelper.
Er ikke så imponert over de Amanorekene og kirsebærrekene jeg har hatt som algespisere. De spiser i vei, men effektiviteten sammenliknet med SAE er som å sammenlikne lekespade med gravemaskin. Har også sett at Amano og andre bruker hundrevis pr kar, og det blir fort dyrt.
Kjetil L
Er ikke så imponert over de Amanorekene og kirsebærrekene jeg har hatt som algespisere. De spiser i vei, men effektiviteten sammenliknet med SAE er som å sammenlikne lekespade med gravemaskin. Har også sett at Amano og andre bruker hundrevis pr kar, og det blir fort dyrt.
Det blir ikke så dyrt hvis du starter med 10 stk kan du regne med iallefall3-400 etter et år(et normalt kar) hvis det ikke er for mye fra fall.

Under sånn ca optimale forhold kan du regne med 150 stk etter en månde og de nye hunnene er kjønnsmodne etter 3måneder på 5hunner. og etter et år har du nok et par tusen

Reker er svært effektive, men det skal et enormt antall til.

Problemet med SAE er at det er en bråkete fisk som forstyrrer andre fisk. At dem ødelegger mose er jo også utilgivelig. Når dette er sagt finnes det ingen over og ingen ved siden av algespisende fisk.
Håvard Støre Andresen
Reker er svært effektive, men det skal et enormt antall til.

Vel, det kommer vel an på størrelsen på rekene
Jeg hadde to gabonreker som var +/-10 cm, og de spiste omtrent hele tiden - merket faktisk forskjell med bare to!
Nå har jeg to som er mye mindre - rundt 5 cm, og vurderer å skaffe fler da de ikke er så effektive som de største. Scalarene søler også mer enn de gjorde før, så det kan hende at det har endel av skylden.
De er utrolig morsomme og hardt arbeidende iallefall!!
Håvard Støre Andresen
Gabonreker er da ikke algeetere?
Hvis det er for lite mat i vannmassene så plukker de alger
Hvilken av disse rekene er lettest og få til og formere seg, uten og følge opp med tilseting av salt, etc.
Håvard Støre Andresen
Gabonreker er da ikke algeetere?

Mulig det, men ett eller annet vifter de iallefall i seg slik at vannet blir klarere...

Jeg ser dem vifte og spise småpartikler av ettellerannet slag stort sett hele dagen, men har aldri sett dem delta i bespisning av rekebiter eller noe annet jeg slipper ned i karet.

Jeg skal ikke hardnakket påstå at det er alger, men noe er det iallefall
Bengt Fossli
Hvilken av disse rekene er lettest og få til og formere seg, uten og følge opp med tilseting av salt, etc.

Kirsebærreker er nok enklest. men hos alle neocaridina og de aller fleste caridina trenger ikke yngelet salt i vannet for og vokse opp

Ps: Det er bare tre reker som er kommersielt vanlige i norge og de er heller ikke vanlige og se i butikkene utenom amano reken.
Hold deg unna langnesene og amanorekene
ja

Hva er galt med dem? ... eller var det bare i forhold til formering?
ja

Hvorfor?

Fordi de formerer seg på den primitive metoden
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap