- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eremittkrepsen Lars :-)
Eremittkrepsen Lars :-)
Idag var jeg innom tropehagen zoo hvor de hadde fått inn mange store eremittkreps. Jeg forhørte meg litt om dem, og det endte med at jeg kjøpte Lars som var den minste de hadde (ca 7cm diameter over skallet). Den største av dem var en god del større og hadde knæsj røde, svære klør.
Han går i mitt brakkvannspaludarium med slamkrypere, mollyer, gobyer og drageål, og jeg har laget istand mere landområder enn jeg hadde.
Foreløbig krabber han rundt og utforsker både høyt og lavt, så dette blir spennende og se
Han går i mitt brakkvannspaludarium med slamkrypere, mollyer, gobyer og drageål, og jeg har laget istand mere landområder enn jeg hadde.
Foreløbig krabber han rundt og utforsker både høyt og lavt, så dette blir spennende og se
Postet 22.03.06 kl 16:35
Halloen på Lars Stilig kar!
Pompel og Pilt (våre tidligere eremittkrepser) ble kjøpt inn med tanke på paludarium, men dette gikk slett ikke som planlagt... Vannet var rett og slett for dypt og de kom seg ikke opp når de ramlet uti (noe det gjorde ofte...!). Vi måtte alltid redde dem fra drukningsdøden...
De måtte få sitt eget kar med "basseng" med så lav vannstand at det ikke dekket skjellene.
Håper du er heldigere enn oss! Ville bare tipse deg.
Pompel og Pilt (våre tidligere eremittkrepser) ble kjøpt inn med tanke på paludarium, men dette gikk slett ikke som planlagt... Vannet var rett og slett for dypt og de kom seg ikke opp når de ramlet uti (noe det gjorde ofte...!). Vi måtte alltid redde dem fra drukningsdøden...
De måtte få sitt eget kar med "basseng" med så lav vannstand at det ikke dekket skjellene.
Håper du er heldigere enn oss! Ville bare tipse deg.
Postet 22.03.06 kl 16:41
Lars er en veldig aktiv kar som krabber rundt, og er flink til å holde seg på land. Men OM han skulle falle i vannet, er det altfor dypt for han, selv om alle plantene sikkert tar imot noe av fallet.. Da jeg bærte han ut av boksen sin istad, var han ganske tung!
Håper det går bra, har lagt ned en del flytebark så han kan vandre, eller liker han å klatre oppover i greinene.
Søt fyr hvertfall =)
Hvor lenge hadde du dine? Var det samme type?
Håper det går bra, har lagt ned en del flytebark så han kan vandre, eller liker han å klatre oppover i greinene.
Søt fyr hvertfall =)
Hvor lenge hadde du dine? Var det samme type?
Postet 22.03.06 kl 19:23
Postet 22.03.06 kl 20:51
Postet 22.03.06 kl 21:04
Postet 22.03.06 kl 21:08
Postet 22.03.06 kl 21:15
Endret: 22.03.06 kl 21:15
Postet 22.03.06 kl 22:18
Irene NHehehe, den største der er rå. Den har svære, knæsj rød klør! HP.. er det han som snakker dialekt med piercingene? Han er hyggelig, var han jeg kjøpte av. Ja, det discuskaret må jeg si har blitt ganske mange hakk bedre enn det mørke, dystre som var før.
HP er han ja. Kjempeflink og superhyggelig! Jeg er så glad de fikk huket tak i han.
Den går en blå diskus der som jeg har sagt de må holde av til meg :P
Postet 22.03.06 kl 23:22
Håvard Støre AndresenHvilken art er det? Berøres fisse av forbudet mot kreps eller er det greit siden det er brakkvann? Grunnen til at jeg spør er at vi kanskje skulle lage profiler i dyrebasen. De var kule:)
Dette er en Coenobita clypeatus. Den er faktisk landlevende, men dypper seg litt i vann av og til og har med seg en liten skvett i skallet når den rusler rundt på tørre sandstrender i Sør-Amerika.
Eremittkreps er egentlig et dårlig ord, for disse skalldyrene er faktisk krabber - ikke kreps (hermit crab på engelsk). De er altså lovlig å holde i Norge
Det er jo ikke akvaristiske krepsdyr sånn sett - iom at de er landlevende. Vet ikke helt om det egentlig kanskje kommer litt på siden av alt annet vi har i basen.
Den lever forøvrig nær ferskvann og bør holdes med tilgang til dette.
Ellers er de åtseletere. Frukt og kattemat slår godt an
Postet 22.03.06 kl 23:26
Endret: 22.03.06 kl 23:29
Postet 22.03.06 kl 23:29
Postet 22.03.06 kl 23:32
Postet 23.03.06 kl 07:16
Irene NJeg fikk høre at de i naturen lever i både saltvann, brakkvann -og ferskvannområder. Men jeg burde kanskje hatt en til, iogmed at det er sosiale dyr. Da jeg spurte om de trengte selskap, sa HP at de like gjerne kunne holdes alene som sammen.
HER finner du masse flott info om Lars
De må bades en gang i uka - da i ferskvann. Ellers er de avhengig av minst 70% luftfuktighet og vil gjerne sprayes forsiktig med vann daglig. Det regner endel der de bor i naturen, men det gjør det sjeldent i et akvarium :-p
Postet 23.03.06 kl 10:47
Endret: 23.03.06 kl 10:50
Hehe, da skal lars få seg litt regn etterpå =)
Kjøpte en liten skål, men har problemer med å plassere den, så foreløbig er pelletsene strødd på enden av en stor flytebarkbit jeg har der (kan ta et oppdatert bilde av karet senere). Problemet er at han bare sitter i toppen av greina og soler seg, og ser ut til å like det veldig godt. Har prøvd å legge litt mat opp til han, men vet ikke om han spiser det eller bare dytter det ned.
Kjøpte en liten skål, men har problemer med å plassere den, så foreløbig er pelletsene strødd på enden av en stor flytebarkbit jeg har der (kan ta et oppdatert bilde av karet senere). Problemet er at han bare sitter i toppen av greina og soler seg, og ser ut til å like det veldig godt. Har prøvd å legge litt mat opp til han, men vet ikke om han spiser det eller bare dytter det ned.
Postet 23.03.06 kl 18:59
Inaktiv bruker
En skikkelig stillig kar med et skikelig stillig navn
Hvordan går d me Lars? Har den begynt å spise? I såfall, hva spiser den?
Hvordan går d me Lars? Har den begynt å spise? I såfall, hva spiser den?
Postet 29.03.06 kl 14:53
Må nevne at Lars har fått en kamerat - Kristian. Han er litt større og alle bena er mørkerøde.
Kan ta noen bilder av dem litt senere, har så mye å styre med for tida. Villmarksmesse, nm i motorsag, jobb, trening osv. Lite tid til fisk.
Har ikke sett dem ta maten i skåla si ennå, men de spiser hvertfall eple og det ser ut som de trives. Sitter høyest mulig oppe og "soler" seg =)
Kan ta noen bilder av dem litt senere, har så mye å styre med for tida. Villmarksmesse, nm i motorsag, jobb, trening osv. Lite tid til fisk.
Har ikke sett dem ta maten i skåla si ennå, men de spiser hvertfall eple og det ser ut som de trives. Sitter høyest mulig oppe og "soler" seg =)
Postet 31.03.06 kl 22:48
Postet 14.04.07 kl 12:56
Postet 14.04.07 kl 22:47
Thomas AgnorArtige kryp dette, her er min. Den er ganske stor, nesten tennis ball.
Kan du fortelle meg om hva Eremittkreps trenger? Hvordan skal akvariet innredes? Hvor stort akvarie trenger disse?
Hvordan skall skal man ha til disse? Altså sånn at de kan bytte skall når de blir større. Kan man bare hente i fjære?
Jeg leste en plass at de ikke skal ha vann i selve sanda, liksom bare i en skål de kommer seg oppi. Er det sant?
Postet 14.04.07 kl 22:52