Perfekte biotop for snegler?..

Lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvordan jeg best mulig kan innrede et 60l akvarium til et biotop som snegler liker seg i..
Innredning, PH, dH, KH osv..
Grus VS sand..
Lys.. Varme..
Eventuelt om jeg kan ha andre fisker oppi der, og hva?.. Reker eller kreps kanske..

Venter spent på svar
Ossen snegler?

ph 6.5-7
gh 2-6
Kh 2-6
no2/no3/ammoniak ikke målbart
Masse planter, alger og detritus
eikeløv er alltid en favoritt
20-27grader
medium til mye oksygen
Ikke noen tungmetaller whatsoever!
biltema sand faller i smak
Lys er det ikke så farlig med men du bør nok ha litt for og få trådalger osv... 0.5w/l burde holde

kreps er ulovelig men en gruppe kirsebær reker hadde gjort seg
sammen med en liten stim hatandria formosa eller endlers
Jeg har tiger snegler fra før men de er vanskelig og få til og klekke.. Har masse egg på de i 160l min.. Så det må bli noe annet en det sikkert..
Er det den sanda som man bruker til sandblåsing du meiner?..
Må den eventuelt vaskes før man bruker den?..
ja det er den

Den trenger ikke og vaskes. (mye renere enn det greiene du får i dyrebutikken)
Takk skal du ha, da blir det en biltema tur i dag
Forresten, må jeg vente i 2-3 uker før jeg begyner og putte snegler oppi der?.. Satte akvariumet i drift i går. Tåler de den gift toppen som man får etter 2-3 uker?..
Espen Sandbakken
Takk skal du ha, da blir det en biltema tur i dag :) Forresten, må jeg vente i 2-3 uker før jeg begyner og putte snegler oppi der?.. Satte akvariumet i drift i går. Tåler de den gift toppen som man får etter 2-3 uker?..
Det er ikke alttid man får den gift toppen

Sneglene hadde jeg ikke ventet med putt de i så fort du kan men begynn kanskje med noen få og oppgrader etterhvert blir jo yngel også
Lurer på en ting jeg ja-mener du at sneiler bygger fine og bra skall i en gh på 2??
Og i tilfelle har d noen sider hvor jeg kan gå inn å lese om sneiler og hardgeten på vannet-har masse eplesneiler eg, og dem bygger fine skall-men jeg har betydelig høyere gh-og kunne tenkt meg å senka den-vis du kan vise til noen info om at sneiler bygger bra skall i gh 2.

Personlig tror jeg det er alt for lavt-men bøyer meg i støvet vis d har noen gilder til denne infoen
Ja snegler bygger fine skall med en gh på 2 de bygger også fine skall med en gh på 1

Ikke noen linker bare erfaringer(og det er vel bedre en linker????)
Nå har jeg ikke allverdens erfaring med snegler, men eplesnegler har jeg ihvertfall puttet i ny-oppstartede akvarier med det samme. Jeg vet ikke om de sliter ved nitritt, men jeg har ikke merket noe og ingen har dødd (og ingen har rømt heller.).
Er det ikke så at snegler stikker ut av akvariet hvis det er noe de ikke liker?

Egentlig er snegler fine å starte opp akvarium med, man setter i gang prosessen.

KH (kalsium) er viktigere for skallet til sneglene enn GH, iflg. det jeg har lest.
mona o
KH (kalsium) er viktigere for skallet til sneglene enn GH, iflg. det jeg har lest.

Gh er den samlede mengde kalsium og magnesium i vannet, Kh er den samlede mende karbonater i vannet.

Så det stemmer delvis det du sier, det er kalsium som er viktig for bygging av sneilehus, men dette har ingen direkte sammenheng med Kh

Grunnen til at mange sier at man må ha en viss Kh i vannet for at sneilehusene skal bli solide, er at mange måler oppløst kalsiumkarbonat i vannet. Dette vil gi utslag på både Gh og Kh test.

Sneilehusene vil kunne bygges ved lav Gh, men det blir da noen skrøpelige skall. Selv syntes jeg at sneileskallene kun får full styrke om man har gh over 8.
Nå er 60L satt igang... Men det var tomt for snegler i alle dyrebutikka jeg var.. Så de er bestilt i dag. Så da er det bare den gørre ventinga da.. hmm
Biltema sanda var helt perfekt!.. Har satt inn røtter og planter så man får litt fart på algene til innflytterne kommer.
Set blir 4stk gule eplesnegler og 4stk egyptiske sandsnegler til og begyne med... blir vel noen knøtter etter hvert får jeg håpe
Jeg har 3 planter der nå, burde jeg ha flere?.. det er en sivplante og to afzelii planter. Skulle sikkert hatt eikeløv og.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap