Nyklekkede eplesnegler.

Det er nå 3 uker siden eplesneglen la egg, og det ser ut til at noen er klekket.
De ligger fortsatt på en isoporebit og flyter. Du ser at flere er på tur - gule egg - men jeg kan ikke se noen nyklekkede snegler.

Er de så små at det er vanskelig å se de? I så fall, når er de så stor at jeg klare å finne dem?
De gjemmer seg godt, disse små
De er rundt 2 mm i diameter og har samme farge som vanlige eplesnegler.
Jeg regner med at du kommer til å se dem om etpar uker da de blir store nok til å skjønne at det ikke er farlig å komme frem.

Det tok en stund før det første kullet mitt kom fram også, men nå er de så store at de er fraktet ned til dyrebutikken - så får andre kullet vokse opp i fred
De er vanskelige å se i starten, ja. Jeg trodde ikke det ble noe av det hele, jeg. Hele "babymais'en" datt nemlig ned i vannet etter tre uker (det tok over tre uker, ja), noe jeg trodde var et uhell.
Så jeg fisket opp hele babymaisen, men så at den var full av små hull. Kunne først ikke se noe som helst i akvariet, men etter å ha stått stille en stund og glant på sanden, kunne jeg se at noen sandkorn var eplegule De var ikke store, så det er lett å overse dem på bunnen. Men kort tid etterpå så jeg de små gule knappenålshodene satt på glasset rundtomkring også.

Takk, da er det bare å vente og studere framover. Gleder meg. Har lovt noen til nabogutten om det blir resultat.
De ser ut som små sandkorn med følehorn. Slamsuging bør du helst vente med til de blir større. Ikke gjør som meg, slamsugde karet, og så oppdaget jeg at snegleklasen var tom :-/
sunflower
De ser ut som små sandkorn med følehorn. Slamsuging bør du helst vente med til de blir større. Ikke gjør som meg, slamsugde karet, og så oppdaget jeg at snegleklasen var tom :-/

OK,
bare vannbytter framover en stund.
RuthA e Bakk
Det er nå 3 uker siden eplesneglen la egg, og det ser ut til at noen er klekket. De ligger fortsatt på en isoporebit og flyter. Du ser at flere er på tur - gule egg - men jeg kan ikke se noen nyklekkede snegler. Er de så små at det er vanskelig å se de? I så fall, når er de så stor at jeg klare å finne dem?

kan eplesnegler legge egg andre plasser enn i overflaten? Ser så utrolig mange babysnegler nå men har aldri sett noen egg?? Er vel størst sannsynlighet at dette er snegler av egg på innkjøpte planter kanskje?!
Eplesneiler kan kun legge egg over vannflata, egg som havner under vann, vil ikke klekkes (sneilebebbisene vil rett å slett drukne).

Så det er nok andre sneiler som du ser i karet, gjerne slike som følger med planter.
Tror ikke at det klekker flere nå
Tror kun at 5 - 8 stk har klekket. Så ingen forskjell på resten av klasen. Det har gått bortimot 5 uker etter egglegging. Kastet derfor resten av eggklasen i går.

Satte fru Eplesnegle over i akvariet for å prøve en gang til. Da skal jeg beholde den klasen som henger fast i "taket". Slik unngår jeg at den faller ned for tidlig. Kanskje den lå for lenge i vann alikevel.

Har ikke sett en eneste snegleunge enda. Prøvde å mate med agurk, men ingen av babyene var og lukta på den. Aner ikke om rekene har spist opp de etterhvert som de har klekket.

Venter fortsatt i spenning.
Ingen eplesnegleyngel,
men prøver på nytt. Har satt madamen over i reke- og snegle karet igjen for å prøve å trigge henne til å legge nye egg.

* Det kan hende at eggene hadde lagt lengre i vann enn jeg trodde. Kanskje de var druknet, selv om det så ut som om det var flere som kunne ha klekket.
* Annet alternativ: spiser amanoreker, kuhlii ål og ancistrus eplesnegleyngel?
Inaktiv bruker
spiser annen fisk enn botia, eplesnegler? Har lyst på eplesnegler og tenker på om annen fisk vil spise opp eplebabyene?
Ny egglegging hurra!
I dag oppdaget jeg at eplesneglen har starta på ny egglegging.

Denne gangen skal jeg ikke ta den ned - uansett hvor stor eggklasen blir når hun er ferdig med eggleggingen.

Den henger fast i lokket, så det passer jo bra. Håper på resultat denne gang.

Denne tråden er et godt eksempel på mangfoldet her inne

Jeg har kastet mange, mange klaser med egg siden jeg ikke vil ha flere eplesnegler.
matro
spiser annen fisk enn botia, eplesnegler? Har lyst på eplesnegler og tenker på om annen fisk vil spise opp eplebabyene?

Jeg har mistanke om at enkelte større ciklider kan spise små snegler.
Ihvertfall om de blir sultne nok.

Det er iallefall påfallende fritt for pestsnegler i det karet jeg har de store scalarene mine. Det finnes ikke noen botiaer eller eplesnegler der, noe som vanligvis pleier å reduser pestsnegle-bestanden.

MC Darup
Jeg har kastet mange, mange klaser med egg siden jeg ikke vil ha flere eplesnegler.

Kan du ikke neste gang sende en eggklase til meg, har så lyst på eplesnegler, men de to gangene jeg har prøvd og kjøpt/fått sendt sneglene i posten, har de dødd etter 1-3 dager. Kunne derfor vært interessant og sett om eggene klarer seg bedre! Betaler selvsagt for egg/porto!! -VÆR SÅ SNILL!!
Det finnes mange fisk utenom botia som spiser snegler.
Endel ciklider gjør det, gullbarber og Black ghost likeså.
Så en gang en liste over hvilke fisk som spiser snegler, men husker selvfølgelig ikke hvor!

Dersom du har nok gjemmesteder i karet, er det imidlertid ikke noe problem. Det er fryktelig mange småsnegler i en hel klase, så dersom noen få blir spist, merker du lite til det i den store sammenhengen.

Når mine snegleegg klekkes, ser jeg sneglene i etpar dager før de forsvinner igjen. Etter tre-fire uker begynner det å "sprette" fram gule snegler på omtrent en halv cm fra overalt i karet.
Inaktiv bruker
Takk, takk. Har ingen av de fiskene du nevnte. Tror jeg skal kjøpe meg noen eplesnegler. Det er artig med noe nytt i akvariet...
Talte 16 eplesnegle babyer i går
De vandret etter glasset, helt nyklekket. Kun 2-3 mm store.

Var helt i ekstase. Så små og søte. håper at de overlever.

Det er vel varmt og godt oppi lokket. Det har ikke gått mer enn 1 1/2 uke maks. For sist uke var det ingen snegleegg der som jeg så ved vannbytte (om de ikke har lurt meg?)
Oppdaget dem for 4 dager siden. Så kort tid tar det vel ikke? Lurer fælt.

I dag er de gjemt seg godt. Så bare en på vandring.

munda
[QUOTE=MC Darup] Jeg har kastet mange, mange klaser med egg siden jeg ikke vil ha flere eplesnegler.

Kan du ikke neste gang sende en eggklase til meg, har så lyst på eplesnegler, men de to gangene jeg har prøvd og kjøpt/fått sendt sneglene i posten, har de dødd etter 1-3 dager. Kunne derfor vært interessant og sett om eggene klarer seg bedre! Betaler selvsagt for egg/porto!! -VÆR SÅ SNILL!!

Ofte har de vært tørket inn når jeg har sett de, eller delvis.
Men selvsagt skal jeg sende til deg hvis jeg finner en klase!

Men hvordan sender man disse?
mona o
Jeg har mistanke om at enkelte større ciklider kan spise små snegler. Ihvertfall om de blir sultne nok.

Jeg har sett palettene mine prøve seg på små sandsnegler i allefall.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap